Kerst in Oberstdorf 2007/2008

Vrijdag 4 jan
Zaterdag 5 jan
Maandag 31 december

We besluiten vandaag, na het ontbijt, richting Kempten te gaan. Femma wil nog graag even winkelen in een wat grotere stad, en onderweg kunnen we nog een paar leuke caches 'meepakken'. Kempten is vanaf Riezlern circa 50km, dus dat is goed te doen.

Voorbij Oberstdorf komen we langs het dorpje Fischen, waar een nano-cache (zo'n héél kleintje) verstopt zit bij een oude watermolen (foto rechts). Een leuk plekje, en we hebben 'm snel gevonden. Gauw door naar Kempten, nog ruim 30km.

Kempten
In Kempten de auto in een grote parkeergarage gestald, wij het winkelcentrum in. Dat viel dus een beetje tegen. We liepen net in een hele grote Mediamarkt toen de melding kwam (in het Duits uiteraard): "Het is 14.00uur, wilt u zich naar de kassa begeven." We hadden wel verwacht dat de winkels eerder dicht zouden gaan, maar al om 14.00uur...
Gelukkig vonden we nog een grote supermarkt die wél tot 16.00 uur open was, dus levensmiddelen (en drank ;-) hebben we weer voldoende in huis.

Dan maar op de terugweg. Zo kwamen we rond 15.00 uur langs het dorpje Altstädten, tussen Sonthofen en Oberstdorf. Hier zou (volgens internet) een cache verstopt liggen in een boorgat in de rotswand, bij een waterval. Dus de auto geparkeerd aan de rand van het dorp, onze twee GPS'sen ingesteld en wij aan de wandel.

Een smal pad voert door een diepe kloof, langs een grotendeels bevroren beekje (foto linksonder). Het pad is smal, erg glad en voert omhoog, behoorlijk steil zo nu en dan. Wel mooi, die bevoren waterval! (foto hieronder). Op de derde foto van links staat Femma bij de vindplaats van de cache, een klein kokertje met logrolletje. Op de rechter foto, onder Femma's hand, het boorgat waar het kokertje in verstopt zit.

We lopen nog iets door en vinden een wat betere weg die terugvoert naar het dorpje Altstädten. Rond half vijf zijn we bij de auto terug, op naar 'huis', naar Riezlern!

Oudejaarsavond
Om 18.30 uur hebben we een tafeltje gereserveerd bij 'buurman' Jochum. Een lekkere rumpsteak in peper-roomsaus gaat er wel in! Ik neem ook nog een kaassoepje vooraf. Verrassend lekker, doet denken aan kaasfondue... ;-)

We tafelen gezellig tot rond half negen, dan lopen we nog even het dorp in. Het is helder en koud, ik schat tussen de -5 en -10 graden. Bij het gemeentehuis kijken we even in de feesttent met DJ. Een stuk of dertig, misschien 40 jongeren drinken er ijskoude cola, sekt en jagerthee. We lopen nog wat door en zijn tegen 22.00 uur terug bij ons appartement.

Een nieuw idee: we pakken de auto nog even. We rijden het dal verder in, langs Hirschegg en Mittelberg. Overal lichtjes en kerstbomen. Mittelberg blijkt een levensgrote kerststal te hebben, heel mooi gemaakt. In Baad loopt het dal dood en gaan we terug.

Thuis kijken we nog even naar TV en we zien het 24.00 uur worden. We kijken nog een poosje naar het vuurwerk (veel siervuurwerk boven Riezlern!) en kruipen om 00.30 uur in bed.
Gelukkig nieuwjaar en tot morgen!

Lees verder op de volgende dagen...