Zweden en Noorwegen 2008

Week 1   Week 2   Week 3   Week 4   Week 5   Week 6   Ons fotoalbum

Week 6

Veel foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat!

Zaterdag 2 augustus
We zijn op tijd op (dat zijn Herman en Eugeni altijd!) en vertrekken tegen 09.00 uur, na het ontbijt. We rijden een stukje terug, tot het 'bomstasjon' (tolhokje), betalen Nok 70,00 en nemen dan de tolweg door het park naar Folldal (foto rechts). Dit is een hele mooie route, die we al eens eerder hebben gedaan.
In Folldal gaan we bij de oudekopermijn langs (daar is een geocache!) en het blijkt dat er nu een splinternieuw bezoekerscentrum is. Prachtig, we kijken er een poosje rond maar hebben nu geen zin om met een treintje door de mijn te worden rondgereden. Andere keer.
We rijden door naar de tweede geocache van vandaag, Eugeni heeft er tenslotte meer dan 150 bij zich, in een ordner! Die is circa 10 km verder, bij eenBP-stationnetje uit de jaren '50. Heel leuk en prachtig gerestaureerd!

De derde geocache vinden we bij een oude waterzaag, een prachtige watermolen! (foto links). We hebben geluk: er zijn twee mannen mee aan het restaureren en om het ding te testen laten ze 'm zelfs even draaien! Zonder die geocache waren we hier overigens nooit geweest...
Tussendoor doen we boodschappen in Folldal. De laatste geocache van vandaag is bij twee oude bruggen over de rivier deGrimsa. Voetgangersbruggen, over een ruige waterval/stroomversnelling. Een wandeling van een paar kilometer, ook hier zouden we zonder die geocache nooit geweest zijn. En Femma weet nu ook dat je een paraplu niet geopend op de grond moet leggen als het waait (rechts)!
We rijden een 15 kilometer terug richting BP-station, daar zagen we een aardige kleine camping. Een mooie 'zelfbedieningscamping', zonder receptie, er is niemand bij. We doen het geld in een envelopje met het kenteken van de auto erop en gooien het in een bus. Mooie veldjes, maar slecht sanitair. En het motregent de hele avond, we zitten gezellig onder de luifel...
Vandaag gereden: 113km.

Zondag 3 augustus
We hebben vandaag nog een paar geocaches gepland met Herman en Eugeni. De eerste is een dubbeleoude watermolen langs weg nummer 27, een nieuwe Noorse toeristenweg in ontwikkeling. Prachtige weg, ze zijn er nog een klein informatiecentrum en picknickplaatsen aan het aanleggen. De watermolens zijn ook bijzonder, wat een installaties!
Dan door naar de cache bij de brug over deHarpefoss canyon. Mooi, en ook snel gevonden. De derde geocache van vandaag is een pittige wandeling naar uitzichtpuntSkutelen hoog op de berg. We zien een hele kolonie raven, wel 40 tot 50 stuks, en een slechtvalk. De slechtvalk wordt lastig gevallen door de raven, en op een gegeven moment scheert hij zo laag over ons heen, in een soort duikvlucht, dat we de wind langs zijn vleugels horen fluiten! Heel bijzonder. Het uitzicht hierboven is ook bijzonder, helaas worden we een beetje overvallen door een fikse bui!
Vlak buiten Otta, waar we uiteindelijk neerstrijken op de camping, vinden we nog een geocache met de naamGhosthouse in een oude leegstaande boerderij.
Vandaag gereden: 183km.

Maandag 4 augustus
Met Herman en Eugeni doen we nog een andere bomweg (tolweg) het natuurpark Rondane in. Eén geocache vinden we niet, een ander, ook heel bijzonder, wél:Kvitskriuprestein. Een geologisch natuurverschijnsel, ontstaan door erosie: steenpilaren met een rots erop, Je vindt ze ook in zuid-Frankrijk en in Turkije.
In de loop van de middag doen we een andere bomweg: de beroemde Peer Gyntvegen, die over een hoogvlakte voert parallel aan de E6 in het dal. We overnachten uiteindelijk ook aan de Peer Gyntweg, maar het weer zit niet mee: we hebben wel een kampvuur en maken onze laatste houtvoorraden op, maar kunnen er door de regen en wind helaas niet lekker bijzitten...
Vandaag gereden: 110km.

Bij de foto's, van links naar rechts: in een koud en winderig Rondane (Herman beneden bij de rivier), onderweg op de helling, even zitten. Op de derde foto hebben we een cache gevonden, Femma heeft 'm in de hand, Eugeni is aan het loggen. De laatste foto is van ons kamp, wild kamperend, op de hoogvlakte langs de Peer Gyntvegen.

Dinsdag 5 augustus
Na het ontbijt nemen we afscheid van Herman en Eugeni, we gaan nu weer zelfstandig verder. Wij willen nog naar Oslo, zij zijn daar al eens geweest en willen Zweden weer in. In de loop van de middag komen we aan in Oslo, doen een rondritje door de stad en nemen een kijkje op de camperplaats. Die staat ons wel aan: een grote parkeerplaats bij een enorme jachthaven, met (één) douche en toiletten. Prijs: Nok 120 per 24 uur, inclusief electrisch.
Vandaag gereden: 229km.

Woensdag 6 augustus
Femma is jarig! We gaan Oslo in, en Femma ontdekt een 'mall', allemaal winkels in een nieuw gedeelte aan de haven (foto rechts). We winkelen een paar uurtjes en eten lekkere broodjes gezond (én een gebakje type ongezond). Femma is jarig, per slot van rekening!

In de loop van de middag gaan we Oslo weer uit, langs de kust richting Zweden. Onderweg een paar leuke geocaches, waaronder de oudeUlvřyabrug. Ook bijzonder: een heel mooi jaren '30strandpaviljoen, design! (foto rechts). Helaas leeg en gesloten, dit seizoen...
Onze laatste geocache vinden we bij hetkerkje van Oppegĺrd.
We komen aan in Fredrikstad, de laatste Noorse stad voor de grens. Een goede camping en een leuk oud centrum, vlak bij elkaar. Het heeft een vestinggedeelte wat doet denken aan het Nederlandse Gorinchem. Of was het Woudrichem?
's Avonds lopen we het stadje in en vinden goed een restaurant (met een Belgische kok) waar we op het terras kunnen eten. Ter ere van Femma's verjaardag. Droog, onder de parasols mét verwarming, want ook nu is er weer regelmatig een flinke bui!
Vandaag gereden: 149km.

Donderdag 7 augustus
We passeren in de loop van de ochtend de Noors-Zweedse grens, op weg naar Smögen, een oud vissersdorpje. Dit deel van de Zweedse kust wordt alom geprezen als een van de mooiste gedeelten. Het is een zogenaamde scherenkust, met duizenden kleine eilandjes. Smögen valt inderdaad niet tegen, het is heel leuk maar wel druk en toeristisch. Langs de haven een lange lint van winkeltjes en terrasjes, op palen in het water en met de rug tegen de rotsen. Over houten kades loop je voor de winkeltjes langs. Aan de kade een drukte van belang met bootjes, motorjachten en zeilschepen. Heel bijzonder!

Aan de overkant van de haven staat een rijtje campers op de eerste rang. We besluiten er in ieder geval even te gaan kijken, we zoeken uiteindelijk nog een overnachtingsplekkie!
De kampeerauto's blijken op het terrein van de jachthaven te staan voor Nok 150 per overnachting (ca. € 18,75) inclusief gebruik van de sanitaire voorzieningen. Wij besluiten ook te blijven en parkeren de auto ernaast. Een heel leuk uitzicht op de overkant!
Minpuntje: onder de horecabedrijven aan de overkant was er eentje met nogal harde muziek, dus het was een ietsje minder idyllisch dan het lijkt...
Vandaag gereden: 159km.

Vrijdag 8 augustus
Na het ontbijt (de havenmeester verkocht heerlijke versgebakken broodjes!) vertrekken we richting Göteborg. Dat is toch nog ruim 100km zuidelijker, en Femma wil daar graag nog een hele grote écht Zweedse Ikea bezoeken. Dat doen we, we nemen er meteen een "lichte lunch", met échte köttbullar Zweedse balletjes. Ze smaken hetzelfde als bij Ikea in Duiven...
Daarna richting haven: we hebben de nachtboot Göteborg-Kiel geboekt en vanaf 16.00 uur kunnen we inschepen. We staan al vroeg in de rij, jammer dat de campers en caravans pas als laatste aan boord mogen, om 17.30 uur.

Om 18.00 uur hebben we onze bagage naar de tweepersoons hut met douche en toilet (hadden we niet verwacht!) en uitzicht op zee gebracht en schuiven we aan bij het diner-buffet.
Om 19.00 uur verlaat het schip, de enorme Stena Scandinavica, met 1700 passagiers en 600 auto's de haven van Göteborg en zet koers naar Kiel in noord-Duitsland.
Wij kruipen er lekker op tijd in, nog even lezen. Morgenochtend om 06.30 uur op, dan zitten we om zeven uur als eersten lekker rustig aan het uitgebreide ontbijt-buffet. Daarna om 09.00 uur van boord.
Raadseltje voor de collega's: wie kom ik tegen bij het buffet én de volgende ochtend op het achterdek van het schip?De oplossing!
Vandaag gereden: 144km.

Zaterdag 9 augustus
Om 09.15 uur zijn we van boord in Kiel.
Het is nu nog 480km naar huis, in de loop van de zaterdagmiddag zijn we weer thuis.
En oh, verrassing (beter gezegd: vergeten) de buurtbarbeque! We kunnen zo aanschuiven. Leuk, dat de buurt een feestje geeft wanneer je na 6 weken weer thuis komt!
Vandaag gereden: 485km.

Statistieken
Een paar statistieken, voor wie dat interessant vindt:

Gereden:
In totaal 7.458 km.
Gemiddeld: 1.214 km/week of 173 km/dag.

Brandstofverbruik:
Op 7.491 km (we zijn nog een keer naar Zwolle op en neer geweest vóór het aftanken) verbruikten we 745,6 liter diesel.
Op één decimaal nauwkeurig is dat 1 : 10,0.
Gemiddeld betaalden we € 1,61 per liter, in totaal € 1.199,02.
Daarbij reken ik voor de Zweedse kroon € 0,11. Die was in de praktijk een fractie goedkoper (ca. € 0,107285).
Voor de Noorse kroon ga ik uit van € 0,125. Die was achteraf een ietsje duurder (ca. € 0,126516).

Overnachtingen:
We stonden 16 keer vrij, 6 keer "vrij" bij een jachthaven of betaalde camperplek, en 19 keer op een (kleine) camping.
De laatste nacht sliepen we aan boord van een schip. Dat maakt samen 42 nachten!
We vinden vrij staan heel leuk, maar er zijn ook leuke kleine campings. Kost een paar cent, maar dan kun je ook onder de douche, water tanken en toilet leegmaken. Voor ons geen vakantieparken, daar houden we niet van!
Gemiddeld kostte een camping in Noorwegen ca. Nok 150, dat is € 18,75 (zonder electriciteit).
In Zweden ben je een paar euro's goedkoper uit.

Week 1       Week 2       Week 3       Week 4       Week 5       Week 6       Ons fotoalbum