Zweden en Noorwegen 2008

Week 1   Week 2   Week 3   Week 4   Week 5   Week 6   Ons fotoalbum

Week 4

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat!

Zaterdag 19 juli
De vierde week alweer! Eigenlijk zijn we vandaag op de helft: 3 weken geleden zijn we op zaterdag vertrokken, vandaag over 3 weken hopen we weer thuis te zijn. We werden vandaag wakker op een parkeerplaatsje aan een fjord op de Vesteralen. Vandaag en morgen trekken we nog rond over deze eilanden, dan pakken we de veerboot in Melbu naar de Lofoten.
Op een ander eiland pakken we een secundaire weg naar Smines. Dat valt tegen: na 16km grindweg (duurt gauw een half uurtje, sneller dan 35/40km per uur rijd je niet op die losse steentjes) blijkt het "verlaten dorp" aan het eind een keurig buurtschapje met wel vijf keurig bewoonde huizen (foto rechts). Hetzelfde stuk weer terug dus...

In de loop van de middag zijn we op het andere uiteinde van het eiland onderweg naar Hovden, ook aan het eind van een doodlopende weg. Dat blijkt een gouden greep: een aardig dorp met zo'n 'aan het eind van de wereld'-sfeertje én met een fjeldcamping: een eenvoudig veld met een waterkraan en een vuilcontainer waarop je mag kamperen als je Nok 30 in een busje doet. En € 3,60 is niet te duur voor een camping, wel? Bovendien vinden wij nog een plekje bovenop een duin met prachtig uitzicht. Femma is resoluut: hier blijven we vannacht!
De foto's hieronder, van links naar rechts: 'ons' zandstrand, waar we op uitkijken. Toen we het dorp inwandelden zagen we deze visser en zijn vrouw. Hij was grote platvissen aan het schoonmaken en pakte speciaal voor mij even de grootste uit de bak. Op de derde foto een overzicht van het haventje, waar deze zaterdagmiddag een viswedstrijd werd gehouden.
De rechtse foto is een Noordse Stern(?), die mij aanviel op het strand. Hij kwam recht op me af en scheerde vlak over me heen!
Vandaag gereden: 105km.

Zondag 20 juli
Na het ontbijt verlaten we Hovden, en rijden terug naar de 'grote weg'. We vervolgen de rondtocht over dit eiland en komen op aardige plekjes, leuke dorpen en langs prachtige vergezichten. Het is prachtig weer en tegen twaalven drinken we koffie op een houten terras boven het water. De eigenaar is een aardige Engelsman die 14 jaar in Duitsland heeft gewoond en getrouwd is met een Noorse. De man spreekt zijn talen!
In de loop van de middag rijden we dit deel van het eiland weer af en komen we op het gedeelte met de grotere stad, Sortland. We nemen niet de grotere kustweg, de E10, maar rijden langs de "achterkant" over een binnenweg. Wel aardig...
Aan het eind van de middag, net over zo'n mooie grote brug, komen we in Stokmarknes. Hier is ons een kleine camping aanbevolen, en die is inderdaad prima. We blijven hier vandaag.
Vandaag gereden: 163km.

Maandag 21 juli
Vanochtend bezoeken we het Hurtigrutenmuseum. De Hurtigruten is de meer dan 100 jaar oude bootverbinding, oorspronkelijk waren het postschepen, die van Bergen in het zuiden een dagelijkse dienst onderhielden met Kirkenes voorbij Noordkaap! Ze varen nog steeds, nu meer als cruiseschepen. Bij het museum ligt ook nog een van de oudere schepen, die hebben we op ons gemak bekeken. Op de foto rechts zit Femma in de eersteklas salon, uit de jaren '50. Prachtig houtwerk, dat maken ze zo niet meer...
Na het bezoek aan het museum nemen we koffie met een broodje op het terras er tegenover. Na de gebruikelijke tweede gratis kop koffie gaan we nog even het stadje in.
Het internetten lukt in eerste instantie niet zo, we gaan naar het gemeentehuis/bibliotheek, daar is in de hal een snelle internetcomputer en we loggen meteen alle gevonden geocaches.
Daarna rijden we door naar Melbu, daar nemen we de veerboot naar de Lofoten. We komen eigenlijk net te laat, maar mogen als laatste erop! Aan de andere kant, het is inmiddels rond 17.00 uur, zien we een goede kleine camping aan het water. We stoppen voor vandaag.
Vandaag gereden: 42km.

Dinsdag 22 juli
Vandaag en morgen zouden bewolkter en kouder zijn volgens de weersverwachting. Dat blijkt al meteen: als ik na het uitslapen om 09.30 uur de auto verlaat op weg naar de douches, is het buiten 12 graden en zitten alle bergtoppen om me heen in de wolken. Ook wel een mooi gezicht!
In Svolvaer probleemloos even op internet, terwijl Femma boodschappen doet bij een grote supermarkt. Ik ga er zelf ook nog even kijken. De supermarkt, een "Mega Coöp" valt tegen: van buiten een mega-gebouw, van binnen een soort Albert Heijn, maar dan met een veel beperkter aanbod.
In de loop van de middag komen we aan in Henningvaer, een heel aardig vissersplaatsje, waar we uitgebreid rondwandelen en wat winkels bekijken. Aan het eind van de middag blijkt de grote, rommelige parkeerplaats een grote camperplaats te zijn geworden: vele camperaars blijven hier overnachten. Femma vindt het als overnachtingsplaats onaantrekkelijk en we rijden Henningvsaer weer uit. Net aan de andere kant van een van de grote bruggen, aan het fjord, vinden we een aardiger plekje. Hier blijven wij overnachten.
Vandaag gereden: 55km.

Woensdag 23 juli
Op onze "strooptocht" naar camperovernachtingsplaatsen voor de Campersite (we zijn óók nog aan het werk) doorkruisen we diverse delen van de Lofoten. Verschillende wegen, plaatsjes etc. Vanwege het zwaarbewolkte weer (hoewel het in de loop van de middag wat opklaart) valt het allemaal een beetje tegen: de Lofoten zijn echt prachtig wanneer je er een zonnetje bij hebt. Maar op de Lofoten met zijn steile, hoge bergen, aan de rand van de noordelijke Atlantische Oceaan, regent het vaak...
We eindigen vandaag op de camping in Fredvang, aan de oceaan. We vinden nog een geocache waarvan we de coördinaten hadden overgeschreven vanaf internet, op ca. 300meter van ons plekkie op de camping. En we zien een (voormalig oost-Duits) stel met een grappige kleine, oude caravan met als opschrift "Trabant Pioniere Leipzig". We zullen ze verderop opnieuw tegenkomen.
Typisch boven de poolcirkel: Femma ontmoet 's nachts, wanneer ze iets na twaalven van het toiletgebouw terugkomt, een stel aan een picknickset die vragen of ze ook een blikopener heeft. Zij moeten nog warm eten... Waarom ook niet, het is nog volop licht! (foto)
Vandaag gereden: 177km.

Donderdag 24 juli
We verlaten de camping in Fredvang om ca. 10.30 uur, en vervolgen onze route over de Lofoten. Het laatste grote eiland, zo zie ik op de kaart, heeft eigenlijk nog maar één weg: tot in de zuidpunt. Dan is het op.
Reeds vroeg in de middag komen we aan in Moskenes, waar de veerboot naar Bodø vertekt. Het is druk op de kade, en reserveren voor de volgende dag kan alleen nog voor de boot van 06.00 uur 's ochtends. We doen het maar, om nou de Lofoten en Vesteralen weer helemaal terug te rijden, dat is honderden kilometers extra! Wanneer we om 17.00 uur in de middag opnieuw langs de haven komen, blijkt er nog ruimte op de boot van 19.30 uur. We schuiven aan in de rij (foto). Bij het toeristenbureau ga ik informeren wat ik moet doen met mijn reservering (ik heb nog niet betaald). Gewoon niets, is het antwoord.
's Avonds om 19.30 uur verlaten we de Lofoten, op weg naar Bodø. Bijna 4 uur varen over een winderige, woelige oceaan. We lezen wat, en een uur voor aankomst raken we aan de praat met een Duits stel, ook met een camper. We praten over wijn, van het een komt het ander en de Duitser haalt een fles uitstekende Portugese wijn uit zijn handbagage. Met slechts één limonadeglas erbij drinken we om de beurt, tot de fles leeg is!
Zo'n 25km achter Bodø, al na middernacht, vinden we een plekje langs weg nummer 17, geschikt om te overnachten.
Vandaag gereden: 98km.

Vrijdag 25 juli
Vandaag beginnen we aan ons "weg nummer 17 project": we gaan voor de Campersite een pagina maken over deze toeristische route langs de Atlantisch Oceaan. Meer dan 600km slingeren naar het zuiden, prachtige uitzichten, gletsjers, vele fjorden. Een weg, vrijwel zonder zijwegen. Zeven keer ontbreekt er een stuk van de route, en moet je gebruik maken van een veerboot. De kortste overtocht is 10 minuten, maar er zijn er ook twee van een uur. In een gratis boekje, overal te verkrijgen, staat alle informatie met boottijden, prijzen etc.
Deze eerste dag echter nog geen veerboot. Het gedeelte tot de eerste veerboot is 177km, en vlak voor de veerverbinding is er rechts van de weg de enorme Svartisen-gletsjer. De één na grootste gletsjer van Noorwegen, die willen we van dichtbij bekijken!
Tegen 17.30 uur arriveren we bij de Toeristen-info van de Svartisen-gletsjer, langs de weg. Een werkelijk fantastisch mooi plekje met uitzicht op de gletsjer, een prachtig aangelegde parkeerplaats met bloembedden, picknicksets en keurige toiletten. Hier kan geen camping tegenop, wij blijven hier vannacht!

Even later krijgen we buren: een Duits stel dat we woensdag zagen op de Lofoten, met hun kleine "Trabant Pioniere Leipzig"-caravan, schuift aan. Tussen ons in is nog één plekje vrij, dat wordt spoedig ingenomen door een Zwitsers echtpaar met een camper. Een eindje links van ons zijn nog drie picknicksets, daar parkeert een tweede Zwitserse camper.
Onze Zwitserse buurman, een gepensioneerd bouwkundig ingenieur, is een grappige man. Hij heeft een Nespresso-machientje, die sluit hij met een verlengsnoer aan in het invalidentoilet. Vervolgens komt hij vragen wie er een espresso'tje lust! Het duurt niet lang of we zitten allemaal bij elkaar, aan de picknickset van de Zwitser! Ook het Zwitserse stel met 2 kleine kinderen die een eindje verderop staan. We drinken koffie, wijn en Noorse likeur. Het wordt een bijzonder gezellige avond, het is al na twaalven als we ons bed opzoeken...
Vandaag gereden: 150km.

Week 1       Week 2       Week 3       Week 4       Week 5       Week 6       Ons fotoalbum