Zweden en Noorwegen 2008

Week 1   Week 2   Week 3   Week 4   Week 5   Week 6   Ons fotoalbum

Week 2

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat!

Zaterdag 5 juli
We hebben overnacht op de eerste van een reeks officiële camperplaatsen in de gemeente Ålvdalen langs weg nummer 70. Het blijkt achteraf de oudste te zijn, en slecht onderhouden (foto rechts). De volgende camperplekken zijn stuk voor stuk mooier.
Vandaag volgen we deze route naar Särna, leggen we onderweg alle camperplekken vast voor de Campersite én sporen we een stuk of tien geocaches op. De eerste, vlakbij de camperplek, is niet te vinden. En eentje slaan we over omdat we er bijna 20km voor zouden moeten omrijden, een zijweg in. De overige 8 vinden we zonder problemen. Een mooie is die in de brandtoren onderweg, van waaruit je een fantastisch uitzicht hebt over honder kilometers natuurgebieden. Daar waren we anders aan voorbijgereden, want we hadden de toren niet gezien!

De spectaculairste geocache vinden we bij een berenhol, écht in "the middle of nowhere". Er zijn in Zweden nog zo'n 2000 bruine beren, en hun aantal groeit. Iemand is op het idee gekomen om in een natuurgebied, 5km van de doorgaande weg, een cache te verstoppen op minder dan 20 meter van een berenhol, waar de beer 's winters in slaapt. Vanaf de onverharde weg moet je daarvoor nog zo'n 50 meter met je GPS de bosjes in, en dat is spannend! Men zegt dat beren schuw zijn, en dat je veel lawaai moet maken. In eerste instantie bleef Femma in de auto zitten, en bewoog ik mij luid zingend door het struikgewas. Daarna kwam Femma ook kijken. We hebben de cache gevonden, het berenhol gefilmd en gefotografeerd en -gelukkig!- geen beer gezien...
We overnachten in Särna op de camping, met uitzicht op het oudste houten kerkje van Zweden.
Vandaag gereden: 142km.

Zondag 6 juli
Het regent een beetje, vandaag geen 25 graden meer. We verlaten voor twaalven de camping in Särna. Even het dorp in, de supermarkt is op zondag open van 11.00 tot 17.00 uur. Op hetzelfde pleintje als vorig jaar maken we weer even gebruik van draadloos internet. Deze zondagmiddag gaan we verder langs weg nummer 70 en leggen we de resterende camperplekken vast. Daarbij komen we ook nog door het plaatsje Idre, waar we ook een kijkje nemen.
Aan het eind van de middag zijn we bij de laatste camperplek op onze lijst en hier besluiten we te blijven (foto rechts). Het is bewolkt, fris met ca. 12 graden en een beetje miezerig weer. We gaan een vuur maken onder het afdak van de schuilhut!

We installeren ons met wijn en hapjes en een paar oude kranten om op te zitten. Het vuur is heerlijk warm en verder is het er doodstil. We zitten aan een doodlopend weggetje een groot natuurreservaat in en er komt niemand meer langs.
We moeten nog eten, en besluiten dit ook op het vuur te bereiden. Een oud barbeque-rooster voorzien we van een laagje aluminiumfolie, daarop kan de pan met gebakken aardappeltjes én de karbonaadjes. Na het eten verwarmen we nog het afwaswater en natuurlijk zetten we een bakje koffie op het vuur. Dit is pas kamperen, prachtig! We hebben er enorm lol in!
Later op de avond komt er Zweeds echtpaar langs wandelen. Ze staan verderop, aan het eind van het meer met hun caravan. Bij hen enorm veel mugjes, bij ons niet. Dus we nodigen ze uit om erbij te komen zitten. Tegen elf uur is ons hout op en gaan we naar bed.
Vandaag gereden: 70km.

Maandag 7 juli
Vandaag rijden we langs een paar grote natuurgebieden richting Tännäs en Funäsdalen. Tännäs stelt niets voor, verder dus naar Funäsdalen. We bezoeken een supermarkt, het toeristenburo en bekijken een paar winkels. Vanaf Funasdalen rijden we door naar de Flatruet, de hoogstgelegen autoweg in Zweden. Het is met ruim 11 graden koud en winderig. Op het hoogste punt kijken we even rond, we waren hier al eerder. We zoeken de geocache (zelfs hier is er eentje!) en rijden gauw weer terug naar Mittåsdalen, waar we linksaf gaan naar Messlingen. We willen overnachten op dezelfde plek als vorig jaar, maar daar zien we toch vanaf... Voor de voorruit van de stilstaande camper dansen honderden muggen, hier gaan wij de auto niet uit!
Dat betekent verder zoeken naar een mooi plekje, langs 50km halfverharde weg. Snelheid maximaal 40km/uur... Ook andere plekken in dit waterrijke gebied blijken veel muggen te hebben, zodat we uiteindelijk terechtkomen op een kleine camping in Hedeviken.
Morgen richting E45, het wordt tijd om weer eens wat op te schieten.
Vandaag gereden: 209km.

Dinsdag 8 juli
Op tijd op, we gaan nog even wat wassen op de camping (onszelf ook uiteraard). Dat duurt wel even, maar het is vakantie. Om 9.00 uur kan Femma de wasmachine aanzetten, en die is tegen 11.00 uur uitgedraaid. We hangen nog even wat te drogen, het is mooi weer vandaag, en uiteindelijk rijden we om 12.30 uur de camping af.

We rijden door Vemdalen, met een hele mooie oude klokkestoel naast de kerk. In het dorpje Klövsjö, aan weg nummer 316, is het markt. We nemen er een heerlijk broodje met een kop koffie bij het toeristenbureau (foto rechts). Verderop komen we bij Åsarna weer op de E45.
We hebben aan het begin van de middag contact gehad met Wietse en Anja. Zij zitten zo'n 500km van ons vandaan op de 'Wildernis Route' en het schijnt daar erg mooi te zijn. Of we óók die kant uit komen... Nu wilden we toch al een beetje gaan opschieten, dus we gaan richting noord.

Omhoog naar Östersund. Van Östersund naar Strömsund, 90km, waarbij je onderweg maar één(!) andere plaats tegenkomt: Hammerdal. Ondenkbaar in Nederland: dat er tussen Zwolle en Utrecht maar één andere plaats (Nijkerk) zou liggen en verder niets en niemand...
Dan de 342 op naar Gäddede. Een prachtige route, langs de oevers van grote meren met hele mooie overnachtingsplekken! In Gäddede, het laatste dorp voordat we nog zo'n 80km noordwaarts de 'wildernis' ingaan, gooien we de tank vol en eten we snel een pizza. Dan het laatste stuk naar Wietse en Anja. Het blijft hier 's nachts toch licht, dus laat aankomen is geen probleem. Net voor 22.00uur, we zijn er bijna, zien we nog een paar rendieren lopen (foto links).
Vandaag gereden: 468km.

Woensdag 9 juli
Uiteindelijk hebben we, in dit Alpiene landschap op ca. 800 meter hoogte, tot 01.30 uur 's nachts aan het kampvuur gezeten. Dus de volgende ochtend niet ál te vroeg wakker.
Wietse en Anja gaan van hieruit richting Noorwegen (we zitten vlak aan de grens), wij vervolgen de weg richting Vilhelmina (E45) en maken het Wildernis-rondje af. Tegen de middag nemen we opnieuw afscheid en vertrekken we.

In Klimpfjäll bezoeken weNorgefarargården, een oude herberg waar vroeger de boeren overnachtten op weg naar de markt in Noorwegen (foto links). Daarna gaan we naarFatmomakke, een ontmoetingspunt van de Lappen sinds duizenden jaren.
We maken het rondje Wildernis-route af tot we vlak voor de E45, ca. 1km voor de kruising bij Vilhelmina, een leuke kleine camping zien liggen aan het meer. We besluiten hier vannacht te blijven, opcamping Kolgården.

Dat dat éne nachtje er uiteindelijk drie worden, weten we nu nog niet! Ik zal daarom morgen, donderdag, wel even wat reclame maken voor deze supercamping...

Donderdag 10 juli
We worden wakker op camping Kolgården en besluiten nóg een nachtje te blijven.
Een paar redenen waarom we een dagje langer blijven: de camping is mooi gelegen aan het meer, heeft fantastisch sanitair, gratis douches, gratis sauna én gratis internet.
Er is zowel een PC in de gemeenschappelijke ruimte, als Wifi met een redelijk bereik (helemaal als je, zoals wij, een sticky met buitenantenne gebruikt!) Dit alles voor een schappelijke prijs per dag: 120 Kronen zonder stroom (€ 13) of 150 SKr met stroom (ca. € 16).

Het sanitair vonden we ongekend: er zijn een drietal badkamers met wastafel, douche en toilet. Keurig schoon en als nieuw. Een wasmachine met droger zijn te gebruiken voor slechts 20 SKr. Daarnaast een gemeenschappelijke ruimte met een riante keuken, televisie en een zestal 4-persoons tafels. Je kunt desgewenst zelf een ijsje nemen uit de vriezer, of drankjes uit een koelkast: de prijzen én een geldbakje staan erbij.

De camping beschikt over een strandje en verhuurt verschillende types kano's. Er zijn sauna's, zowel in de douche- en toiletruimte (elektrisch, met thermostaat) als een échte buitensauna, houtgestookt, aan het meer (foto links). Een saunacabine waarbij je eerst zelf de houtkachel moet opstoken!

Vrijdag 11 juli
Je gelooft het misschien niet, maar we blijven nog één dagje extra. Heerlijk een beetje luieren en vakantie vieren...
Vandaag ga ik ook nog in de houtgestookte sauna, en daarna het meer in! Dat werd dus uiteindelijk aan het eind van de middag, en het was heerlijk warm in de sauna. Het kleine houtkacheltje loeide dat het een lust was, en om het nóg heter te maken gooide ik wat water over de keitjes op de kachel. Twee keer een kwartier heb ik erin gezeten, na dat kwartier steeds even onderdompelen in het meer. Femma 'hoefde niet', maar de volgende keer doet ze ook mee, beweert ze stellig. We zullen zien!
Morgen begint week 3 al weer. De tijd vliegt, maar we hebben er nog vier over, gelukkig. We gaan verder naar het noorden, anders komen we er niet.

Week 1       Week 2       Week 3       Week 4       Week 5       Week 6       Ons fotoalbum