Scandinavië 2012

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Week 6     Week 7

Week 4

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 30 juli
Het is opgeklaard en de zon schijnt. Na het ontbijt nog een korte strandwandeling en een paar foto's, dan vertrekken we, terug naar Kirkenes. Er lig nog 1 geocache hier die we zouden doen. Het is een klauterpartij over de rotsen, dus Herman is de pineut... Daarna nog wat foto's van Russische grenspalen, en in Kirkenes de laatste geocache aan de Russische grens.

Rond de middag wat boodschappen in de supermarkt Van Kirkenes, daarna richting Vardoy. De reis neemt de nodige tijd in beslag, en we vinden geen geschikte plek om vrij te overnachten met een camper én een tent. De camping die we zoeken blijkt gesloten, zodat we tegen 19.00 uur in Vardo aankomen.

Vardo ligt op een eilandje, met het vasteland verbonden via een tunnel van 2,8km lengte, het diepste punt op 88 meter onder zeeniveau. Ook in Vardo geen camping (meer), we overnachten op een voormalig kampeerterrein op de kop van de haven. Mooi uitzicht!
Vandaag gereden: 328 km (totaal: 4510 km)

Dinsdag 31 juli
Vanuit Vardo gaat de reis verder naar Hamningberg, het eindpunt van de weg.

Deze route, 32km over een goede, verharde 'single track road' is zeer de moeite waard! Een prachtig landschap van scheefliggende, geërodeerde rotsen. We hebben nog gezocht naar het verlaten vissersdorp Syltevik, maar de weg was ongeschikt voor een camper of personenauto. Terug dus maar...

Daarna terug richting Vardo, en langs de kust naar het westen. Op het schiereiland Ekkeroy doen we een kleine multicache. Een speurtocht over het eiland en langs voormalige Duitse bunkers van ca. 4 km.
Om 19.00 uur rijden we camping Jacobselve op in Vestre. Tijd voor de warme maaltijd.
Vandaag gereden: 191 km (totaal: 4701 km)

Woensdag 1 augustus
We zijn vroeg op en ontbijten nog een keer met Herman en Eugeni die eerder dan wij zullen vertrekken. Nadat we ze hebben uitgezwaaid gaan we wat klusjes doen: de was (dat kan hier gratis), weblog bijwerken etc. Om kwart over twaalf verlaten we de camping en vervolgen we de reis terug van dit schiereiland naar de kruising waar we twee dagen eerder hebben getankt. Daar doen we wat boodschappen in de kleine supermarkt, daarna gaat het richting Gamvik.

Lunchen doen we uit de losse hand, onder het rijden, we moeten een beetje aanpoten. Het gaat om een afstand van 190 km vandaag, maar er zitten stukken tussen zonder asfalt, en dan zakt het gemiddelde naar pakweg 30 km/uur...

We doen nog een nieuwe cache onderweg, die Herman en Eugeni als eerste gevonden hebben (first to find) en waarbij wij nog een eervolle tweede plaats verkrijgen (second to find).

Tegen 19.00 uur treffen we Herman en Eugeni bij de vuurtoren van Gamvick, ons meest noordelijke punt van deze reis: N 71 05' 33" (N 71 05.428 E 028 11.303). Herman en Eugeni kunnen geen geschikte plaats voor de tent vinden, zij willen terug naar waar ze een camping hebben gezien. Wij blijven op deze plek, het is tenslotte één van onze bestemmingen.

We doen de cache op 250 meter van de parkeerplaats, onze meest noordelijke (foto rechts). En maken eten.

De Duitse buurman staat er al, en nodigt ons uit voor de koffie.
We kloppen om 21.00 uur na een strandwandeling bij hem aan, zoals afgesproken, en nemen onze whisky mee. Het wordt een gezellige avond met koffie, (veel) appeltaart en whisky.

Als we om 23.00 afscheid nemen om naar bed te gaan, laten we hem de fles met het restant van de whisky.
Vandaag gereden: 275 km (totaal: 4976 km)

Donderdag 2 augustus
Beetje uitgeslapen, tegen 10 uur zijn we klaar om nog een wandeling te maken, op zoek naar Wietse's gestrande potvis. Niet gevonden overigens, zo'n kadaver zal na de winterstormen wel compleet verdwenen zijn.
Wel veel dode lemmingen gezien: letterlijk honderden. Je moet echt uitkijken om er niet in/op te trappen. Het blijkt er te wemelen van de lemmingen, kleine knaagdiertjes ter grootte van een mol. Je krijgt ze overigens niet te zien, maar ze worden wel opgepikt door de vogels, die er daarna de lekkerste delen uithalen en de rest laten liggen...

Wanneer we klaar zijn om te vertrekken blijkt een oudere vrouw in een Citroën Berlingo startproblemen te heben. Ook zij staat hier "in het wild" te overnachten in haar primitief omgebouwde "besteleend", en nu is de accu leeg. Drie man sterk proberen we haar aan te drukken, en als dat niet lukt worden er startkabels bijgehaald. Spoedig loopt de Citroën weer en kan ook de Berlijnse haar weg vervolgen...

Daarna staat Het museum van de 71e breedtegraad in het vissersdorpje Gamvick op het programma. Bestemming voor vandaag (of morgen) is Hammerfest, 288km naar het westen.
Het museum gaat niet zozeer over de 71e breedtegraad als wel over Gamvick zelf en over de visserij. De dame van het museum spreekt vloeiend Engels. Blijkt dat ze hier al 20 jaar woont, maar afkomstig is uit Florida! Op de vraag waarom iemand uit Florida emigreert naar deze koude, gure en verlaten uithoek van Europa, is het antwoord simpel: haar moeder is hier geboren, op haar 11e naar de VS verhuisd en zij is samen met haar moeder teruggekeerd naar hun roots. Moeder (72) komt het museum binnen om de dochter haar lunch te brengen. Na een "big hug" van beide dames verlaten we Gamvick aan het begin van de middag.

Al geocachend gaat de reis verder naar het westen. We doen ook nog een wandeling naar de smalle Silfarkloof. Aan het eind van de middag vinden we een overnachtingsplek zo'n 10 km voor Lakselv, op een braakliggend terrein aan het Porsangenfjord met mooi uitzicht.
Vandaag gereden: 248 km (totaal: 5224 km)

Vrijdag 3 augustus
Na een stevige wandeling tegen de helling omhoog (mooi uitzicht!) om een geocache te vinden, vertrekken we. In Lakselv tanken bij de Esso, waar je ook water kunt krijgen en het toilet legen. Alleen dat laatste ging niet door, die voorziening was buiten gebruik. We doen meteen boodschappen bij de lokale supermarkt.

De weg naar Hammerfest valt voor een deel samen met de Nordkapp-route. We vinden het niet bepaald erg druk. We hadden meer verkeer, touringcars en dergelijke verwacht op weg naar de Noordkaap. Zou de Noordkaap ook lijden onder de crisis? Wij gaan in ieder geval niet naar de Noordkaap, iets teveel kermis voor ons gevoel.

Rond half vier rijden we Hammerfest binnen, een bloeiend stadje met ca. 10.000 inwoners. De olie- en gaswinning op de Noordelijke IJszee is hier de kurk waar de samenleving op drijft. Nieuwe technologiën, innovatie, het legt de Hamfesters geen windeieren.
We bekijken de stad van bovenaf, een prachtig panorama over het fjord. Daarna een paar geocaches, we rijden wat rond en vinden een aardig plekje om te overnachten op een parkeerplaats aan de haven, met uitzicht over het water. Betalen van 09.00 tot 17.00 uur, dat is het al geweest dus het is ook nog gratis.
Vandaag gereden: 181 km (totaal: 5405 km)

Zaterdag 4 augustus
Op tijd opgestaan, we willen voor 09.00 uur de auto verplaatsen naar een parkeerplaats in het centum van Hammerfest zodat we daar even kunnen gaan rondkijken. Winkelen komt er niet van, Femma houdt het vrij snel voor gezien. We doen een paar laatste geocaches in Hammerfest, en gaan verder. We willen naar het zuiden, daar is het warmer dan de 8, 9 graden hier aan de noordelijke kusten!

Van Hammerfest terug naar het oosten is het wel uitkijken: veel rendieren langs de weg. Na 55km zijn we weer terug bij de kruising met de E6, hier draaien we de neus naar het zuiden: Alta, 85km. Een mooie route, voor een groot deel langs langgerekte meren. Of beter: hele brede rivieren.

Van Alta over de 93 naar Kautokeino, dan de Finse grens over. Tijd om te tanken: de diesel is hier € 0,40 goedkoper dan in Noorwegen! Bij het kleine vliegveldje van Ekontekio pikken we uit een geocache een travelbug op, die Herman en Eugeni (blijkt later) daar een dag eerder hebben ingestopt...

Niet veel verder vinden we een droom-camperplekje, dankzij het Duitse Womo-boek over Finland. Een kleine parkeerplaats met een grote houten vlonder met kampvuurplaats, een open huisje met haardhout, een open gedeelte met een picknickset, verplaatsbare banken, een droogtoilet. Met als klap op de vuurpijl een meer dan 20m lange steiger met aan het eind een vogel-obeservatietorentje! Hier blijven we vannacht, en we gaan koken op open vuur.
Vandaag gereden: 395 km (totaal: 5800 km)

Zondag 5 augustus
We vertrekken van dit mooie plekje en gaan op weg naar Kaaresuanto. We hebben besloten om niet via Finland verder te gaan, maar via Zweden. Galliväre, Porjus, Jokkmokk, allemaal mooie en bekende plekjes.

In Kaaresuando doen we een ronje door de winkel. Een nieuw hemd voor Aloys, oorbellen voor Femma (verjaardag, het échte cadeau volgt later). In de winkel ernaast eten we een broodje en drinken koffie. Dan nog tanken, een geocache op de grens en dan Zweden in.

Ook onderweg zo nu en dan een geocache, dat gaat heel leuk als je altijd internet hebt! We nemen niet de camping in Galliväre, daar was niet veel aan, we rijden door naar "ons eigen" plekje in Porjus: overnachten op een héél klein schiereilandje, tussen het station van de 'Inlandsbanan' en het vliegveld(je) voor helikopters en watervliegtuigen. Later die avond komt de trein voorbij, de Inlandsbanan, altijd een leuk gezicht.

Tijdens het koken gaat de gasfles leeg. Dat was verwacht, na ca. 4 weken. Maar oh grote schrik, oh blunder: de reservefles blijkt leeg! Een volle staat dus thuis in de garage... Wat nu? We hebben nog een heel klein reserveflesje, goed voor wellicht 4 of 5 dagen. Zo hebben we vanavond tóch warm eten. Morgen maar op zoek naar een oplossing.
Vandaag gereden: 315 km (totaal: 6115 km)