Scandinavië 2012

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Week 6     Week 7

Week 2

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 16 juli
Kwart voor 5 loopt deze ochtend de wekker af (nou ja, wekker = smartphone). Snel even wassen/aankleden en we gaan. Het is dichtbij, en om half zes staan we in de rij op de kade. We ruimen ons bed op en maken een broodje met koffie terwijl de ferry binnenkomt. Een drijvend flatgebouw.

We zijn net op tijd klaar, we gaan rijden! Wij krijgen een groot geel vel papier met Åland er op, dit moet achter de voorruit liggen. En wij moeten apart gaan staan, samen met een handjevol personen auto's. Wij zijn als laatste aan de beurt en moeten achteruit de boot in, zodat we er in Maariehamn als eerste weer vanaf kunnen. Want alleen wij gaan naar Åland, de rest gaat door naar Turku, in Finland.

Eenmaal aan boord zoeken we een plek op het bovenste dek, daar heb je het mooiste uitzicht over de Zweedse scherenkust met zijn talloze eilandjes. Het is alleen al drie uur varen(!) voor we op open zee zijn! Onderweg halen we koffie en fijn belegde broodjes in het lager gelegen zelbedieningsrestaurant. Daarna weer terug naar het zonnetje, op het bovendek.

Om half twee komen we aan op Åland en de 7 personenauto's en wij mogen van boord. We rijden meteen door naar de toeristeninformatie voor een goede kaart van het eiland en een vrachtje folders. Daarna rijden we de 25km naar Uddens camping op Eckerö, het meest westelijke eiland waar je met de auto kunt komen. Voor vandaag is het mooi geweest, en Aloys zet zijn antenne op.
Vandaag gereden: 51 km (totaal: 1542 km)

Dinsdag 17 juli
Lekker uitgeslapen, en weer eens onder de douche geweest. Ook regelen we telefonisch de verdere veerschepen. Uiteindelijk willen we wel weer van dit eiland af! Het is al bijna middag als we de camping verlaten, en we doen wat geocaches onderweg naar Eckerö. Ondermeer eentje bij een grafveld uit het begin van onze jaartelling. Een mooie wandeling!

Een andere cache zit verstopt onder het terras van een aardig cafeetje aan het water. De eigenaar verraadt ons waar we precies moeten zoeken, en wij bestellen koffie met de speciale Arlandse pannekoek.

We rijden een eiland helemaal af, tot de weg doodloopt bij een fiets-veerpontje. We lopen ook nog een eindje naar een kustbatterij van de Russen uit de Eerste Wereldoorlog.
Ongemerkt gaat de tijd voorbij en moeten we op zoek naar een camping voor vanavond. We kiezen Sandösund, op het meest oostelijke eiland. Nog een aardige rit, met onderweg een (gratis) veerverbinding. We komen er aan rond 18.00 uur, en installeren ons aan het water, bij een strandje. Mooi plekje!
Vandaag gereden: 118 km (totaal: 1660 km)

Woensdag 18 juli
Een beetje eerder opgestaan, tegen half elf rijden we de camping af. We gaan eerst naar het uiterste puntje van dit eiland, waar -toevallig- ook nog een geocache ligt verstopt. Daarna door naar de haven, vanwaar we morgenvroeg om 05.30 uur vertrekken naar Brändö. Even kijken of we daar ook kunnen overnachten. Ziet er niet gek uit, dat komt wel goed!

Dan terug naar de gratis veerboot, die ons weer vlot overzet naar het veel grotere middendeel van Åland. Daar doen we weer een paar caches, wat boodschappen bij een kleine supermarkt, we eten een boterhammetje, bezoeken de ruïnes van het slot van Bomarsund en het bijbehorende museumpje. Dan komen we langs Ålands openluchtmuseum, naast kasteel Kastelholm. Ook het openluchtmuseum is vrij toegankelijk, en we wandelen er een stukje doorheen.

De middag loopt alweer ten einde. Na bezoek aan een geldautomaat en een tankstation rijden we via een mooie route terug naar de veerboot, en van daar naar de haven van Hummelvik, waaruit we morgenochtend vertekken.
Het is tijd voor de onderweg aangeschafte gerookte zalm, met stokbrood en salade, en een koud glas witte wijn!
Vandaag gereden: 98 km (totaal: 1758 km)

Donderdag 19 juli
Half 5 opgestaan, wassen/aankleden en dan in de rij voor de boot. Vervolgens, tijdens het wachten, een boterhammetje gegeten. Er komen al snel auto's. Het vetrek is om half 6, de aankomst op het eiland Brändö (haven van Torsholma) tegen 8 uur.
Daar staan we dan, in het ochtendzonnetje, aan de havenkant. Torsholma is geen dorp, er is geen huis, alleen de aanlegplaats en een grote geasfalteerde vlakte. We maken nog een kop koffie en vinden de geocache, op slechts 40 meter van de auto...

We rijden met een gangetje van 60, 70km/uur over het eiland. Dit T-vormige eiland is ca. 20km lang, niet meer dan 1 a 2 km breed en er wonen, volgens een toeristische folder, ca. 700 mensen. De paar dorpjes stellen niets voor, er is één tankstation en één kleine supermarkt, een kruidenier zeg maar. Ook slechts één camping, Brändö Stugby, dus rond tien uur melden we ons en schrijven er in.

We toeren nog over de rest van het eiland, doen de paar geocaches die er nog zijn én... gaan even kijken bij OH0X. Het amateur-radiostation OH0X is een wedstrijdstation, gevestigd op een van de hoogste plekken van het eiland en bestaat uit een klein huisje en 3 draaibare masten van elk 40 meter hoog, met vele antennes erin. Zoals te verwachten was er niemand, maar we hebben wel even wat foto's gemaakt!

Daarna rond de middag terug op de camping. Vrij, niets doen! Morgen om 12.35 uur vertrekt de veerboot naar het Finse vasteland. En daar gaan we maar eens rustig op wachten...
Vandaag gereden: 52 km (totaal: 1810 km)

Vrijdag 20 juli
Beetje uitgeslapen, rond half 11 verlaten we de camping op weg naar de 10km verderop vertrekkende veerboot. Om 11 uur staan we (vooraan!) in de rij, nog anderhalf uur de tijd voor vertrek. De laatste geocache, minder dan 100m van de auto, is snel gevonden. En met het antennetje op het dak van de bus maakt Aloys de laatste verbinding, in morse, vanaf de Åland-eilanden met een Romeense radioamateur.

We steken over van Åva op Brändö naar Osnas in Finland, ruim een half uur varen. Daarna op weg naar Rauma, ca. 100km, een stad met de best bewaard gebleven oude kern van houten huizen in Finland, en Wereld Erfgoed. Hier komen we aan in de loop v/d middag aan en kijken wat rond na een bezoek aan de toeristen-info. We vinden het aardig, maar ook niet veel meer dan dat...

Wanneer blijkt dat de enige camping in de weide omtrek (aan zee, dat wel) al bomvol staat, besluiten we eens verder te kijken. We belanden uiteindelijk op een ruime en rustige P-plaats in Rauma aan de rand van het middeleuuws centrum. Op het bordje staat "maximaal 24 uur", dat is meer dan genoeg voor ons!
Vandaag gereden: 130 km (totaal: 1940 km)

Zaterdag 21 juli
Omdat het ruim 250 km is naar Helsinki staan we vroeg op, zodat we ook nog wat tijd over houden om rond te kijken in de hoofdstad. Onderweg een koffiestop en even tanken, en om kwart voor 12 rijden we Helsinki binnen. We vinden een parkeerplaats aan de kade, pal naast de oude markthal en de dagelijkse groente- en fruitmarkt in het centrum van Helsinki!
Omdat het morgen zondag is gaan we nu eerst wat verse spullen inslaan. Allerlei heerlijke dingen liggen ons in de markthal aan te kijken en met verse zalm en andere lekkernijen verlaten we de hal.

De toeristen-info is om de hoek, dus ook daar even heen voor een stadsplattegrond en andere info. We kijken even binnen bij café Jugend, lopen daarna naar het beroemde Senaatsplein met de prachtige dom, de Tuomiokirkko. Verder langs de De Russisch-Orthodoxe kerk met zijn prachtige gouden bollen en koepels. Deze hebben we van buiten gezien, maar parkeren is duur in Helsinki en we willen ook op tijd op de camping zijn dus een uitgebreider bezoek komt morgen.

Tegen 5 uur komen we aan op camping Rastila waar we nog een aardige plaats kunnen krijgen voor € 29 (per dag) mét stroom en gratis douches.
Vandaag gereden: 265 km (totaal: 2205 km)

Zondag 22 juli
Met de metro naar Helsinki. Lastig doordat bijna alles er in het onbegrijpelijke Fins staat. Wel werden dingen omgeroepen in meer talen waaronder Engels. Een behulpzame Fin die Engels spreekt biedt uitkomst. Door werkzamheden aan een brug moesten we na 2 stations overstappen op een bus die ons tot voor het centraal station zal brengen.

Het Centraal Station is een beroemd Jugendstil bouwwerk, dus we maken wat foto's. Daarna lopen we door een winkelgalerij en een paar gote straten naar het Senaatsplein.
Het is tijd voor koffie, en dat nemen we bij café Jugend, van oosprong een Jugenstil bankgebouw met een schitterend bewaard gebleven interieur!

Na de koffie een leuke geocache gedaaan, die in de etalage van het gemeentelijk museum ligt. Heel apart! Van het museum lopen we door naar de Russisch Orthodoxe kerk, op de rots bij de haven. Een indrukwekkend gebouw van buiten, maar ook prachtig van binnen.

We zoeken een tramlijn op, we willen nog meer Jugendstil zien. De tram brengt ons naar de wijk Eira, aan zee. Hier staan veel Jugendstil-villa's, en een ziekenhuis en een kerk in Jugendstil. De kerkspits is heel bijzonder, het ziekenhuis valt tegen. De Finse Jugendstil is sober en strakker dan die van Wenen of Brussel.

We doen nog een stadsrondrit met de tram en bezoeken als laatste de Tempelkerk, een kerk die grotendeels in een rots en onder de grond is gebouwd. Heel mooi, echt bijzonder. Een aanrader voor wie Helsinki bezoekt!
Vandaag gereden: 0 km (totaal: 2205 km)