Scandinavië 2011

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Ons fotoalbum

Week 5

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 15 augustus
We zijn vroeg de camping af (voor ons doen), even voor 09.00 uur, we gaan het mijnwerkersplaatsje Roros bekijken. De camper parkeren we bij het museum: de voormalige kopersmelterij. We zitten daar vlakbij de pittoreske oude huisjes (Unesco werelderfgoed!) maar ook pal naast het centrum.
We vermaken ons prima tot tegen 12.00 uur, dan hebben we het wel gezien. Het is nog te vroeg om uit lunchen te gaan, we hebben al koffie gehad maar nog geen honger. Dus om 12 uur verlaten we Roros.

Volgens onze planning zouden we morgenavond in Kaupanger zijn, dus op weg! Via Folldal, Hjerkin en Dombas gaan we richting Otta. We rijden om het natuur/berggebied Rondane heen: er doorheen hebben we al twee keer gedaan en zou nu teveel tijd kosten.
We hoeven niet persé naar Otta, en Femma stelt voor de hoek naar Lom af te snijden. Ik twijfel, TomTom ook want die roept "onverharde weg!" en de beproeving van een steile gravel(berg)weg lokt me niet aan... We doen het tóch en wat blijkt: het is een splinternieuwe asfaltweg! Dat scheelt weer 24 km, en om 17.45 uur rijden we het toeristische stadje Lom binnen.

We parkeren de camper voor de bibliotheek, pal naast de beroemde stavkerk uit 1300. De enige parkeerplaats waar het niet verboden is om een camper (of caravan) te parkeren tussen 22.00 en 08.00 uur. Hier blijven we staan, met nog 5 andere campers, om te overnachten.
Vandaag gereden: 276 km.

Dinsdag 16 augustus
We kijken eerst even rond in Lom. Bij de woeste stroomversnelling in de rivier, die het plaatsje doorsnijdt. En bij de stavkerk. Daar doen we meteen even de geocache, da's ook weer mooi meegenomen! Vlak voor 10.00 uur rijden we Lom uit en draaien 'de 55' op. Nog zo'n 150 km naar Kaupanger.

Weg nummer 55 is een beroemde bergpas, smal en soms steil, die over de Jotunheimen voert. Op 1500 meter hoogte is het een kaal, verlaten en indrukwekkend Alpien landschap met sneeuw langs de weg (hier en daar) en uitzicht op gletsjers. Vanuit Lom klim je geleidelijk en moeiteloos naar boven (let op: Lom ligt al op 800 meter boven zeeniveau!) Aan de andere kant aangekomen moet je van 1500 meter hoogte afdalen tot je weer langs het fjord rijdt, op zeeniveau. Overigens een fantastische rit, ook als je 'm voor de tweede keer doet.

Onderweg in Gaupne, langs het Lustrafjord, nog wat boodschappen gedaan. Om 14.30 uur rijden we in Kaupanger de camping aan het Sognefjord op. Met voldoende hout voor een (laatste?) kampvuur, vlees en vis om te grillen en aardappeltjes om op het vuur te bakken. En met voldoende tijd om lekker over het fjord uit te kijken, en het weblogje bij te werken.
Tot morgen!
Vandaag gereden: 154 km.

Woensdag 17 augustus
Vandaag weer een heel mooi ritje voor de boeg: eerst met de veerboot over richting Laerdal, dan de Laerdaltunnel door (24,5 km!) en nog een paar tunnels van 5 km en 11,4 km. Verschillende fjorden bij langs: Auerlandsfjord, langs Voss, het Eidfjord, weer een veerboot, dan langs het gehele Berfjord en tenslotte door Odda (niet te verwarren met Otta).
We hebben alle tunnels geteld, het aantal én de lengte in kilometers. Zo komen we op 15 tunnels plus nog 5 kleinere, korter dan 100 meter. De totale genoteerde lengte is ruim 63 km! Met een gemiddelde van 60 km/uur hebben we dus meer dan een uur rijdend in het donker doorgebracht...

Na de eerste tunnel, met 24,5 km de nummer 1 op de wereldranglijst, kwamen we door een kortere tunnel van 5 km lengte. Direct daarna een tunnel van 11,4 km, 7e op de wereld ranglijst. Tussen deze twee tunnels ligt een dal, dat gedurende duizenden jaren, tot 1986, alleen over water te bereiken was. In dit dal het plaatsje Undredal, met ca. 80 inwoners en 500 geiten. Vanaf de tunnels, bovenin het dal, een tochtje van 6 km over een steile, smalle weg met hele kuddes loslopende geiten. Undredal is echter niet alleen bekend vanwege zijn geitenkaas, ook het kleinste stavkerkje van Noorwegen is hier te vinden, mét geocache. Een uitdaging, dus!

We vonden de geocache en bezochten het kerkje uit 1100 met muurschilderingen uit 1400, meer dan 600 jaar oud. Schilderingen, aangebracht door Hollandse en Franse schilders die hier waren komen wonen nadat de plaatselijke bevolking ergens eind 1300 bijna was uitgeroeid door de pest...
Al met al een indrukwekkend bezoek aan een mini-dorpje aan het fjord, met een mini-camping met uitstekend sanitair. Bij een volgende gelegenheid zullen we hier eens een nachtje blijven kamperen!

We passeren tegen het eind van de middag Odda, bekijken even de camperplaats maar besluiten nog door te rijden. We eindigen op een goede, kleine camping in Rohldal, enkele kilometers voor de Haukelitunnel. Die bewaren we voor morgen!
Vandaag gereden: 268 km.

Donderdag 18 augustus
We verlaten de camping rond 09.00 uur, vinden de geocache bij het plaatselijke kerkje en rijden dan door naar de Haukelitunnel. Vrijwel iedereen rijdt, na een stevige klim naar boven, door de 6 km lange Haukelitunnel. Die is speciaal aangelegd omdat het in de winter zoveel moeite kostte om de smalle, oude weg elke dag opnieuw sneeuwvrij te maken. Maar wat wij hebben ontdekt, is dat die oude weg nog steeds gewoon te berijden is. Hij voert door een prachtig, woest en verlaten landschap. Met een wilde rivier, en langs de bergwand de herkenbare restanten van de nóg oudere weg die hier vroeger liep. Aan te bevelen!

Tegen 13.30 uur naderen we Rjukan, bekend uit de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers maakten hier 'zwaar water', nodig bij het ontwikkelen van de atoombom. De fabriek is door een handjevol commando's/verzetsstrijders opgeblazen, de "helden van Telemarken". We hebben daar eens een film én een documentaire van gezien, dus nu maar eens kijken in het museum aldaar.
Na wat oponthoud, een half uur wachten wegens werkzaamheden aan de weg, komen we eindelijk om kwart over 2 bij het museum, gevestigd in de oude hydro-elektriciteitscentrale. Gelukkig is het tot 16.00 uur open, en niet tot 15.00 uur zoals we hadden gelezen. We herkennen de smalle kloof en de hangbrug die nog dateert van voor de Tweede Wereldoorlog en ook te zien was op TV.

Na het bezoek rijden we Rjukan uit, langs de spoorlijn die de Duitsers gebruikten om de tankwagons met zwaar water naar het meer te rijden. Daar gingen ze op de veerboot met spoorrails. Ook deze veerboot, de Hydro, is door Noorse saboteurs opgeblazen met de laatste voorraad zwaar water aan boord. Het schip ligt op meer dan 400 meter diepte in het meer.

We waren enigzins verbijsterd toen we, bij het meer aangekomen, een zelfde schip als de Hydro zagen liggen! Compleet met het oude stationnetje, tankwagonnetjes voor zwaar water etc. Het bleek de Ammonia, het zusterschip van de Hydro, gebouwd begin 1900. We hebben er rondgelopen, foto's gemaakt en gekletst met 2 Vlamingen met net zo'n bus als wij.

Zij (Stefan en Dimitri, fervente kano'ers) wisten een mooi plekje om te overnachten, op 1200 meter hoogte. Omdat de weg langs het meer vanwege werkzaamheden de hele maand is afgesloten, nemen wij ook maar deze alternatieve route. Samen met de Vlamingen (en nog een Nederlandse en Duitse camper) overnachten we in de kale, woeste natuur op 1200 meter boven zeeniveau...
Vandaag gereden: 205 km.

Vrijdag 19 augustus
We nemen om 09.45 uur afscheid van Stefan en Dimitri en beginnen aan de afdaling naar beneden. De reis verloopt spoedig en rond half twee komen we aan in Larvik. We controleren meteen even waar we moeten zijn voor de veerboot naar Hirtshals (Denemarken), en rijden dan naar een nabijgelegen winkelcentrum met grote supermarkt. Nog een beetje winkelen, van het laatste Noorse geld...

Vanaf 15.00 uur kunnen we inchecken, dus tegen die tijd staan we in de rij voor de ferry. Achter een Duits Ducatobusje, gelijk aan de onze, die ook zelf is ingebouwd. We vergelijken onze bussen, doen nog een paar tips op en voor je het weet is het 17.00 uur en mogen we aan boord. We vertrekken om 17.30 uur, dan zitten wij al aan het buffet. Een groot, uitgebreid buffet incl. drankjes voor € 16,00 per persoon, een koopje! Nu ik dit schrijf op het netbookje is het 19.50 uur, we zitten nog steeds in het restaurant, en hebben nog steeds vrij drinken (wijn, bier, koffie)! Wel zijn we van tafel gewisseld, we zitten nu aan het raam aan de westkant, waar we de-zon-in-de-zee-kunnen-zien-zakken.
Vervolg: de aankomst in Denemarken was om 21.15 uur. Daarna slechts 1 km doorgereden doorgereden naar een grote parkeerplaats aan het strand om te overnachten, Een mooi, maar winderig plekje. En het is nog een kleine 900 km naar huis...
Vandaag gereden: 159 km.

Zaterdag 20 augustus
We zitten nu even bij een Deense McDonalds, ca. 10.30 uur. Koffie met internet! Nog 290 km naar de Duitse grens.
We willen in ieder geval de ferry bij Glückstadt halen, ca. 500 km, en aan de andere kant ergens overnachten. En op zijn Duits uit eten: een "gut Bürgerliche Küche" ;-)
Dat lukt! Tegen vijf uur in de middag komen we bij Glückstadt en daar staat... 1,5 km file voor de veerboot! Dat gaan we niet doen, dan blijven we wel aan deze kant en steken morgen over. Op naar de camperplaats aan de haven, het mooiste plekje is nog vrij en we parkeren de auto en betalen de € 5,00 voor een overnachting.

Lopend gaan we het oude centrum van Glückstadt in, en vinden tegen half zeven een aardig terrasje met een goede kaart. Heerlijk eten voor een redelijke prijs! Na het eten wandelen we op ons gemak terug naar de auto, en we zien dat de veerboot nog steeds vaart, maar nu zonder file. We besluiten alsnog over te steken! Snel naar de veerboot, die is natuurlijk net weg, ruim half uur wachten, en om 22.30 uur parkeren we de auto op een camperplek aan de overkant!
Vandaag gereden: 517 km.

Zondag 21 augustus
Tegen 8 uur zijn we uit bed, de "buren" zijn dan al vertrokken, en rond 09.00 uur vertrekken we voor de laatste etappe. Onderweg, rond 12.30 uur vlak voor Löningen, stelt Femma voor te gaan lunchen. We rijden het dorp in, vinden een terras (het is zonnig en inmiddels zo'n 25 graden!) en we genieten opnieuw van een uitstekende maaltijd. En dat voor € 36,00, kom daar maar eens om in Scandinavië! ;-)
Tegen half vier rijden we de Esdoornhof in, vier en een halve week vakantie zitten erop!
Vandaag gereden: 362 km.
Totaal gereden: 7.984 km.