Scandinavië 2011

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Ons fotoalbum

Week 4

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 8 augustus
Na het ontbijt en opruimen zijn we pas tegen half elf vertrokken uit het Garo Nasjonal Park. We vervolgen onze reis over de E6 naar het noorden, grotendeels een prachtige route met mooie uitzichten op zee, fjorden en bergen met besneeuwde toppen.

Op deze route liggen heel veel tunnels. Daar is iets bijzonders mee: via één van die tunnels, aangelegd in 1986, komen we in een dalletje omringd door bergen. Via de volgende tunnel verlaten we dit dal weer. In dit dal woonde tot 1967 een familie op een boerderij, volledig afgesloten van de buitenwereld. Ze konden via een pad van 2 km lengte naar een 300 meter lager gelegen strandje lopen, om van daaruit met hun bootje naar de bewoonde wereld te varen. Tot 1967: toen is de laatst overgeblevene, een man alleen, overleden. De primitieve boerderij met allerlei bijgebouwtjes is daarna onbewoond, maar volledig intact en ingericht, blijven staan. Vanaf een parkeerplaats aan de weg kun je erheen lopen, en alles bekijken. Heel interessant!

Onderweg komen we uitstekende serviceplaatsen tegen, waar je gratis je toilet en je afvalwatertank kunt legen, én schoon water kunt tanken. We leggen ze vast voor de Campersite, met omschrijving, GPS-coördinaten en foto's. We vullen meteen maar weer een tankje bij (we hebben 4 x 12,5 liter water 'aan boord') en maken opnieuw het toilet leeg. Ons motto: als je de kans krijgt moet je het doen, tegen de tijd dat je er dringend aan toe bent krijg je waarschijnlijk de kans niet.

Om 13.30 uur staan we bovenin het maanlandschap van Gjerdalen. We zijn een doodlopende zijweg ingeslagen. Na 5 km asfalt werd het 'gravel' (scherp grint, met richels en kuilen) en na zo'n drie kwartier hobbelen met 20-30 km/uur, zo nu en dan behoorlijk steil omhoog, staan we voor een slagboom bij een weergebouwtje in een verder totaal verlaten 'Alpen-landschap'. Hier en daar om ons heen ligt nog sneeuw, en de omgeving, de steile hellingen, het uitzicht, zeer indrukwekkend! Er is niemand op het weerstation: er staan wat mastjes en meetapparatuur maar alles werkt tegenwoordig computergestuurd en volautomatisch. Terug naar beneden...

Om 17.00 uur staan we voor de veerboot van Bognes naar Skarbarget. We hebben geluk: we kunnen er meteen oprijden en amper 5 minuten later zijn we vertrokken. Na 25 minuten bereiken we de overkant van het fjord en vervolgen onze weg richting Narvik.
Na 17 km, net over een mooie grote brug, zien we aan de linkerkant een prachtig plekje bij een strandje aan het fjord. Een parkeerplaatsje voor één camper, als ik tenminste kans zie de auto er op een fatsoenlijke manier in te rijden. Dat lukt, dus hier blijven we overnachten.
Vandaag gereden: 205 km.

Dinsdag 9 augustus
De dag begint met een waterig zonnetje, en een graad of 12. Tegen half tien vervolgen we onze weg naar Narvik. Tot aan Narvik, waar we rond 11.00 uur aankomen, is het een mooie route. Het stuk ná Narvik, tot aan Skibotn, is minder interessant. De weg voert deels binnendoor en biedt minder mooie uitzichten.

In Skibotn bereiken we ons meest noordelijke punt. We doen hier een paar geocaches, kijken even rond en vervolgen dan onze weg landinwaarts, richting Finland. Ik wil graag in Finland overnachten, zodat ik als radioamateur één avond vanuit Finland actief kan zijn als OH/PA3DAT.
Om 18.15 uur rijden we Finland binnen, en 8 km verderop vinden we een grote parkeerplaats langs de weg waar we wel kunnen overnachten. Hier blijven we.
Vandaag gereden: 290 km.

Woensdag 10 augustus
Om half acht zijn we eruit. Het was een koude nacht, ik schat rond de 5 graden, dus we hebben even de kachel aan in de camper. We vertrekken om 09.15 uur, eerst een geocache doen in deze omgeving. Daarvoor moeten we een eindje 'het bos' in (verspreid staande berkeboompjes van amper 2 meter hoog!).
De cache is snel gevonden, en we laten hier één van de twee geocoins achter die we eerder in Zweden heben opgepikt. De andere hebben we gisteren in Skibotn achtergelaten. De twee coins waren door de eigenaar zelf in in een Zweedse cache gestopt met een race-opdracht: welk van de 2 coins is het eerste terug in Hamburg? Die race is dus nu écht begonnen!

Aan het eind van de morgen komen we aan in de Finse nederzetting Kaaresuvanto. Langs de weg een grote souvenirshop en een restaurant. We gaan even kijken, en dat duurt langer dan gepland. Voor Aloys een nieuwe buitensport-broek zoals je ze hier veel ziet bij vissers en jagers, plus een mooi hemd wat los over een T-shirt kan worden gedragen. En we kopen een Fins stalen zaagmes, handig als ik kleine boompjes op maat moet maken voor het kampvuur. In het Finse restaurant eten we een hapje voor de lunch en daarna draaien we op deze driesprong de E45 op, de Zweedse 'route 66'. Göteborg, here we come: 1721 km! (Kampen ruim 2700 km...)

De E45 hier in het noorden heeft goed asfalt met weinig ribbels en kuilen en lange rechte stukken. Met een gangetje van 110 km/uur schiet het lekker op! Onderweg naar Gällivare passeren we een Nederlandse camper met een pech-driehoek. We stoppen iets verder, op een parkeerstrook aan de linkerkant. Daar staan ook moeder en dochter, te liften.
De auto heeft een electrisch probleem, alle stroom is eraf en ze willen de ANWB bellen maar hun telefoon heeft geen bereik. Vader en zoon zitten in de camper, moeder en dochter wilden liftend terug naar de laatste nederzetting, om daar te gaan bellen. Mijn telefoon heeft wél bereik, dus ik loop met ze terug naar hun camper en ze bellen met mijn telefoon de ANWB. Die belooft binnen 1 a 2 uur een sleepdienst ter plekke te hebben om ze naar een garage te slepen. We nemen afscheid en we gaan verder richting Gällivare.
Het valt me op dat op de volgende 100 km ik slechts één dorpje (een 'gat') heb gezien met een handjevol slecht onderhouden houten huizen. Je kunt hier in Lapland beter geen pech krijgen...

We bekijken nog een paar plekjes in de natuur, maar kiezen uiteindelijk voor de camping in Gällivare. Eindelijk weer eens onder de douche! ;-)
Vandaag gereden: 338 km.

Donderdag 11 augustus
Om 10.00 rijden we de camping af, het centrum van Gällivare in. Femma herinnert zich van een aantal jaren geleden een aardig winkelcentrum, en wil daar graag even rondneuzen. Ik blijf in de auto en werk dit weblogje bij. Het duurt al met al langer dan gedacht, en om 12 uur heeft Femma koffie met wat lekkers, én vast een broodje.
We zoeken ook nog 2 geocaches, vinden er uiteindelijk slechts ééntje, gooien de tank weer vol met diesel en om 13.30 uur verlaten we Gällivare.

Onderweg doen we uiteraard ook nog een paar geocaches, één daarvan is bij het Vildmarkscafé langs de E45 bij Kittajaur. Het café blijkt een oud spoorwegstation van de Inlandsbanan, sinds 12 jaar gerund door een Deens echtpaar. Hun dochter in Denemarken heeft deze cache hier gemaakt, om de ouders wat extra aanloop te bezorgen. Wij nemen een kop koffie en kletsen gezellig met de Denen, voor we weer verder gaan.

We eindigen de dag rond 18.00 uur op een prachtplekje: een (gratis) overnachtingsplaats met droogtoiletten en kampvuurkuilen aan de rivier de Piteälven, bij de indrukwekkende Trollforssen stroomversnelling met hangbrug! Gelezen in een boekje, en we moeten er 16 km voor "de rimboe"in over onverharde wegen. Maar het loont de moeite! En we zijn niet de enigen: er staan nog enkele campers en caravans, en ook een stuk of wat tentkampeerders. We bakken pannekoeken op het houtvuur, aan de oever van de rivier.
GPS: N 66 01.480 E 019 16.360.
Vandaag gereden: 224 km.

Vrijdag 12 augustus
We zijn rond 08.00 uur opgestaan. Ontbijten en de keet van de vorige avond afwassen (deels in de rivier, dat scheelt weer drinkwater). Daarna lopend naar de Trollforssen stroomversnelling, de hangbrug over naar het eiland, enkele oude hutjes bekeken. Vroeger overnachtten hier de mannen die in de zomer de boomstammen vanuit het binnenland stroomafwaarts begeleidden, naar de houtindustrie aan de kust.
Om 09.45 uur rijden we de 16 km terug naar de hoofdweg, de E45. Vandaag nog 7 geocaches te gaan, en 283 km naar Vilhelmina!

In het dorpje Moskosel bezoeken we het kleine spoorwegmuseumpje in het oude stations gebouw. Het is de moeite waard, en de toegang is gratis. Tot onze grote verrassing staat hier de Inlandsbanan, de trein die tegenwoordig nog slechts één keer per dag van Mora naar Gällivare rijdt (en andersom) in 16 uur! Reizigers (veela toeristen) wandelen in en rond het stationsgebouw, want er wordt een half uur pauze gehouden. Leuk, ik heb zelfs snel even een foto gemaakt in de trein!

Tegen 15.00 uur, in Sorssele, wacht ons een tweede verrassing: hier staan beide treinen! De trein die we al eerder zagen en die onderweg was naar het zuiden, en de trein onderweg naar Gällivare. Nu heb ik beide treinen op de foto. Ook het stationsgebouw in Sorssele is een spoorwegmuseum van de Inlandsbanan en we nemen hier ook een kijkje en vinden de geocache.
In het stadje Storuman tenslotte doen we nog 2 geocaches, eentje bij een prachtig uitzichtspunt, en net voor 18.00 uur rijden we de camping in Vilhelmina op. Eerst uit eten (Femma weer vis, ik deze keer de entrecote) en daarna een avondje op internet...

Met behulp van internet vinden we een veerboot richting huis, én we regelen de reservering en betaling. Het plan is als volgt:

• Morgen (zaterdag) richting Roros (Noorwegen).
  • Zondagavond in Roros.
  • Maandag richting Rondane/Jotunheimen (Otta, Lom).
  • Dinsdagavond in Kaupanger.
  • Woensdag richting Voss, Odda.
  • Donderdag in Rjukan, bekend uit de Tweede Wereldoorlog. Hier stond de fabriek van "zwaar water" van de Duitsers, die door een klein groepje commando's en verzetsstrijders is opgeblazen. Er zijn films en documentaires van, we willen daar eens gaan kijken.
  • Vrijdagmiddag Larvik: om 17.30 uur vertrekken we met de veerboot naar Hirtshals (Denemarken), aankomst 21.15 uur.
  • Zaterdag door Denemarken naar Glückstadt in Duitsland
  • Zondag de laatste 400 km naar huis.
De boot is gerserveerd én betaald, € 193 inclusief buffet voor 2 personen, dus dat moet gaan lukken!
Vandaag gereden: 299 km.

Zaterdag 13 augustus
Laat vertrokken: we hadden nog was draaien, moesten nog wat uitzoeken op internet, dan nog boodschappen doen in Vilhelmina, diesel tanken, kortom: om 13.00 rijden we het plaatsje uit. Het wordt zowaar weer warm: rond 25 graden, deze middag.
We hebben veel geocaches uitgezocht op internet, en wanneer we om 19.00 uur op de camperplaats van Ostersund aankomen, hebben we er maar liefst 10 gevonden: voor ons een nieuw record!
We maken macaroni, en rond 22.00 uur liggen we in bed. Tot morgen!
Vandaag gereden: 258 km.

Zondag 14 augustus
Vroeg op, en om 09.00 uur zijn we op weg. Het doel voor vandaag is Roros, in Noorwegen. Rond 10.00 uur zijn we in Asarna, 80 km voorbij Ostersund, onze eerste geocache. Langs de weg naar Vemdalen (vaarwel E45!) zoeken we een cache waarvoor we moeten afdalen in een smalle kloof, met een prachtige waterval. De waterval is echt mooi, maar de cache niet te vinden. We komen heelhuids terug bij de camper, nemen gelijk koffie met een broodje.
In Vemdalens skigebied, op 800 meter hoogte, doen we wat inkopen en bekijken een paar winkels. De honderden ski's en skischoene die klaar staan voor verhuur in de winter doen weer aan een heel ander soort vakantie denken! Maar voorlopig is het 25 graden...

Tegen 17.00 uur rijden we Roros binnen, het stadje heeft het predikaat Unesco Wereld Erfgoed en er staan werkelijk prachtige, kleurige oude mijnwerkershuisjes. Hopelijk schijnt de zon morgen ook nog, wanneer we in het centrum gaan kijken. Nu maar naar de camping, bij gebrek aan een alternatief. Die camping kunnen we gelijk afraden: ca. € 25 voor een rommelige, scheve plaats. En dan ook nog Nok 10 (ca. € 1,20) moeten betalen voor een paar minuten douchen...