Zweden 2010

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Ons fotoalbum

Week 2

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Woensdag 21 juli
Vastervik zou een aardig oud centrum hebben, daarom besluiten we de volgende morgen naar het centrum te wandelen. Ook moeten er nog een tweetal geocaches liggen, die kunnen we ook gaan zoeken.
In het oude gedeelte blijkt een marktje te zijn waar mensen in een soort klederdracht zelfgemaakte dingen te koop aan bieden. Sommige van dingen zijn mooi en verleidelijk om mee naar huis te nemen, als herinnering. Maar ja een huis raakt ook een keer vol en dat willen we niet, dus helaas.
Aan de havenkant worden meerder oude stoommachines gedemonstreerd, ook een soort stoomlocomotief op een klein stukje rails dat er speciaal voor is neergelegd. Hier hebben liefhebbers heel wat uurtjes werk in gestoken!
We rijden verder en komen bij een van de sluizencomplexen van het Götakanaal, Slätbaken.

Het Götakanaal is één van de bekendste toeristenattracties van Zweden, met jaarlijks meer dan 3 miljoen bezoekers. De waterverbinding tussen het Vänernmeer en de Oostzee overbrugt een hoogteverschil van bijna 100 meter. De gecombineerde verbinding van gegraven kanalen en bestaande meren heeft maar liefst 58 sluizen.
De aanleg van het kanaal (1810 - 1832) staat te boek als één van de meest omvangrijke bouwprojecten uit de Zweedse bouwgeschiedenis en bracht grote veranderingen teweeg in zowel de transportmogelijkheden als het landschapsbeeld van het gebied. Eenmaal gereed heeft de waterweg grote invloed gehad op de ontwikkeling van de regio. Met de tijd heeft de transportfunctie van de waterverbinding plaats gemaakt voor recreatie.

We hebben wat adressen van campings in Stockholm en van een camperplek in het centrum op het Langholmen. Hier aangekomen blijkt deze vol, evenals veel campings in de directe omgeving. Wat nu?
We rijden over eilandjes, door het oude centrum, en draaien even later een parkeerplaats op. Daar blijkt het parkeren tamelijk kostbaar, maar we spreken er een Belgische familie met een kampeerbus die ons adviseren om eens aan de overkant te gaan kijken.
Zo rijden we door naar Strandvägen, een lange kade met uitzicht over het water. Daar blijken meer campers te staan. Van een van hen, een Zweedse camperaar, krijgen het volgende te horen: van 9.00 tot 17.00 uur moet je betalen, omgerekend € 12, tussen 17.00 en 9.00 uur is het gratis. En: van hieruit is het slechts 15 min. lopen naar de oude binnenstad!

Een paar probleempjes: we hebben nu al dagen geen douche gezien terwijl het best warm weer is, en van zowel de diesel als van de watertanks is de bodem in zicht. Dat laatste is toch wel heel erg lastig, dus gaan we op zoek. Dat valt eerst nog niet mee maar uiteindelijk wordt het opgelost en staan we dan toch 2 dagen (van woensdagmiddag tot vrijdagmorgen, éénmaal € 12) op deze mooie plek.

Donderdag 22 juli
Te voet naar het centrum. Het is al heel vroeg warm, dus dat belooft wat. Maar ondanks de warmte hebben we leuk gewandeld in de Gammele Stan. En tussen de middag, op een terrasje, heerlijk geluncht met een grote koude salade met aardappeltjes en rosbief (Aloys) en vis (Femma).
Rond 15.00 zijn we terug en besluiten op dit plekje te blijven. Dus we gaan wat lezen of met de buren kletsen. 's Avonds zitten we in de deuropening te kijken naar de boten en de lichten van de grote stad vlak voor onze neus. Omdat het brood ook op was hebben we pannenkoeken gebakken.

Vrijdag 23 juli
We vertrekken uit Stockholm. Het weer is veranderd, van 33 naar 23 graden maar dat vinden wij wel lekker. Onderweg doen we inkopen en zo komen we tegen 15.30 uur op het eiland Singö aan, ca. 120km ten noorden van Stockholm. Gelukkig is er nog een plekje op de camping, later verkassen we nog een keer naar een plek die wat minder onder de bomen ligt. Eindelijk, na 9 dagen zonder, kunnen we weer douchen!
We hebben nasi met vlees en pindasaus gemaakt.

Van hieruit doet Aloys gedurende 12 uur mee aan de internationale IOTA-contest, een radiowedstrijd die zaterdagmiddag om 14.00 uur begint en duurt tot zondagmiddag 14.00 uur.

Zaterdag 24 juli
Het is de dag van de IOTA-contest (wedstrijd) Islands On The Air, waar Aloys aan mee wil doen. Hij start om 14.00 uur lokale tijd, dus hebben we de ochtend, terwijl de zon nog schijnt, tijd om een geocache te gaan zoeken.
's Middags wordt het regenachtig, maar dat is niet zo erg met Aloys achter de zender en ik lezend in een Zweedse detective die speelt in de omgeving van Kiruna. Dat gaan we dit jaar waarschijnlijk niet halen, maar er over lezen is ook leuk. 's Avonds heb ik spaghetti gemaakt.

Zondag 25 juli
's Morgens vanaf 07.00 uur is Aloys weer hard aan het werk, maar om 13.00 uur heeft hij 12 uur meegedaan en moet hij stoppen met de contest. We eten brood en doen 's middags nog een paar geocaches. De zon schijnt weer!
Rond etenstijd ontsteken we een kleine weggooi barbecue en grillen wat vlees en worstjes. Met gebakken aardappels, sperziebonen en appelmoes een lekker maaltje.

Maandag 26 juli
We vullen onze watertanks, gooien WC en vuilwatertankje leeg en rijden de camping af. Als we het eiland verlaten passeren we opnieuw het leuke vissersplaatsje Grisslehamn. Vanuit Grisslehamn vertrekt de veerboot naar Storby op het eiland Eckerö, één van de Åland eilanden. Åland is een autonome Zweedstalige provincie van Finland met als hoofdstad Mariehamn. Met de ferry een reis van 2 uur, misschien iets voor een andere keer?

In Grisslehamn kopen we vis voor het avondeten, en heerlijk vers zomerfruit. Aardbeien, kersen, abrikozen en frambozen onder het motto: het kost een paar cent maar dan heb je ook wat!
We rijden verder naar het noorden en vlak voor Gavle gaan we een plek voor de nacht zoeken. We komen langs een begraafplaats en ik herinner mij de tekst uit de brochure van Leo de Bruin alias "Fam. Woefkes" uit het Camperforum dat je bij een kerk of begraafplaats soms ook prima kunt staan. In dit geval, in het plaatsje Skutskar, blijkt dat heel goed te kloppen. We staan wat hoger op een weg die lijkt op een dijk, met leuk uitzicht op een klein jachthaventje voor plezierboten. We eten de gekochte vis met brood en sla.

Dinsdag 27 juli
Omdat we niet ver van een supermarkt staan doen we eerst even wat inkopen. Onderweg vinden we een drietal geocaches en via Sundsvall rijden we het eiland Alnon op. Hier vinden we tussen de vele zomerhuisjes een paar kleine strandjes waar een werkelijk paradijselijk plekje is om te overnachten.
's Avonds zitten we nog wat te lezen aan een picknickset aan het strand, waar we 's morgens ook ontbijten.