Zweden en Noorwegen 2007

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Ons fotoalbum

Zaterdag 7 juli t/m zondag 15 juli 2007

Sommige foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat!

Zaterdag 7 juli 2007
Femma en ik zijn rond 20.00 uur vertrokken naar Wietse en Anja in Veenwouden (Friesland).
Nadat we ons op de oprit hebben geïnstalleerd, werd het toch nog half een voordat we in bed lagen. Wietse stelde nog voor om maar meteen te vertrekken, maar daar was verder niemand voor. Bovendien hadden we dan niet eerst uitgebreid aan de wijn moeten gaan ;-)
De eerste paar dagen trekken we samen op, met twee kampeerauto's. Ergens in Zweden splitsen we: Wietse en Anja gaan door het Noors/Zweeds grensgebied naar het noorden, naar de Lofoten. Wij gaan ook naar de Lofoten, maar dan via weg 45 naar Kiruna in noord-Zweden, en van daaruit naar Narvik aan de Noorse kust.

Zondag 8 juli 2007
Vertrokken uit Veenwouden om 08.30 uur. De reis gaat eerst via Bremen en Hamburg naar Puttgarden, noord-Duitsland. Daar komen we tegen 15.00 uur aan, na ca. 490 km. Amper een half uurtje later zitten we op de veerboot naar Rodby. Om 16.20 uur rijden we de de boot weer af, in Denemarken. Na enkele kleine files zijn we om 18.30 uur in Helsingor, 200 km noordelijker. Weer geluk: na amper een kwartier ziten we op de boot naar Helsingborg, in Zweden. Rond 19.00 uur rijden we de boot weer af. Het is nu nog 25 km naar het noorden, waar we overnachten bij een klein haventje aan zee.

Maandag 9 juli 2007
Het is nu 07.45 uur, Femma slaapt nog en ik zit even achter mijn laptop. Het is helder maar bewolkt en zo nu en dan komt de zon er even door. We vertrekken laat, om 10.30 uur, en pakken de snelweg naar Jönköping. Onderweg (na zo'n 200km) gaan we linksaf een natuurgebied in voor koffie en een boterham. Het hele bos staat vol met rijpe bosbessen, dus we zijn mooi even zoet met plukken. Wietse en Anja gebruiken daarvoor een bosbessenkam, dat gaat veel sneller. Zo'n ding, kosten ca. € 2,50, moeten wij ook nog eens aanschaffen!
In Jönköping, een aardig stadje, gaan we even winkelen. Bij een grote boekhandel kopen we een fraai wegenboek van Zweden én eentje van Noorwegen. Goed gedetailleerd, 1:300.000, zeker vergeleken met onze overzichtskaart van Zweden, die 1:600.000 is.
Rond 18.00 uur komen we aan in Sjotorp, ten noorden van Mariestad. Hier eindigt het Gotakanaal bij een jachthaven aan het Vanernmeer. Bij de jachthaven staan al een aantal campers, en wij schuiven aan. Niet goedkoop, 150 kronen (ruim € 17,00) maar wel inclusief toiletten en douches.
Overdag heeft het zo nu en dan geregend, maar de avond is droog en het klaart op. We barbequen worstjes en karbonades tussen de twee campers.

Dinsdag 10 juli 2007
Na de douche zijn we op tijd vertrokken, rond 09.30 uur. Hebben we ook nog even de watertanks gevuld, de toiletten geleegd etc. De route gaat naar het noorden, over de "Inlandsvagen" nr. 26. Een mooie, brede weg waarop je goed door kunt rijden. Onderweg talloze mooie plekjes waar we ook hadden kunnen overnachten. Een mooie route, mooie bossen en meren en dorpjes met de traditionele gele houten huisjes en roodbruine boerderijen en stallen.

Tussen de middag maken we een lunchstop op een pracht plekje langs een meer, aan een zandstrand. Verderop langs een bospad sprokkelen we hout, je weet maar nooit.
In de loop van de namiddag komen we aan in Mora. Na Mora gaat het verder over de nr. 70 richting Sarna. Ook een mooie route!
Tegen 17.30 uur ontdekken we een kampje langs de weg, aan het water, waar je 'wild' mag kamperen. Moet je wel 60 kronen in een envelopje doen. Een Volvo met een grote antenne op de trekhaak blijkt van de Zweedse radioamateur SM4FPD, die ons vertelt dat er verderop langs de zijweg mooiere plekjes zijn, ook aan het water. We vinden een prachtig plekje, maken met ons hout een kampvuur en gaan eten koken. We zitten tot 23.30 uur buiten, bij het vuur. Het was een mooie dag met veel zon, ca. 24 graden.
Wanneer ik dit typ, vlak voor we naar bed gaan, is het buiten doodstil en nog steeds licht...

Woensdag 11 juli 2007
Vanaf vandaag schrijft Femma in het weblog.
De eerste 60km vandaag gaan richting Sarna, om het oudste houten kerkje van Zweden te bewonderen. Mooi kerkje.
In het dorpje was tevens een kleine rommelmarkt. Volgens mij zijn de Zweden dol op rommelmarkten. Langs de weg staan overal bordjes met Loppis en dat schijnt te betekenen dat ze de zolder opgeruimd hebben... We hebben in een soort Boerenbondwinkel een "beerenplukker" gekocht, om bosbessen mee te kunnen plukken. Gaat wat sneller zo leerden we van Wietse en Anja. Daarna even gestruind in een winkeltje met tweedhands spullen. Daar hadden ze wel drie gebruikte beerenplukkers, uiteenlopend van zeer modern tot heel oud!

Doorgereden naar Funasdalen, daar de Toeristinfo bezocht. Wat folders meegenomen van de route over de Flatruet, de hoogste weg van Zweden. Bij Mittadalen zijn we afgeslagen en hebben we een mooie camperplek gevonden. Barbeque aangemaakt en nog lang buiten gezeten. Met de muggen viel het mee, maar er waren wel aardig wat migjes (kleine zwarte onweersvliegjes die ook prikken).

Donderdag 12 juli 2007
Na het ontbijt een wandeling van bijna 4 uur naar Ruvallen om rotstekeningen van de Samen te bekijken die ongeveer 5000 jaar oud zouden zijn. Ik heb nog nooit eerder rotstekeningen gezien en deze vielen mij wat tegen. Volgens mij lijkt het op graffiti, dat is het natuurlijk ook. Maar wel erg oud. Mooier vond ik de canyon Evagraven waar de sneeuw in blijft liggen. De naam betekent 'Eva's graf', omdat een Samenvrouw die Eva heette met haar rendier hierin terecht zou zijn gekomen en verongelukt. Kan ik me goed voorstellen, want als er overal sneeuw ligt valt deze Canyon niet meer op.
Na de wandeling zijn we verder gereden naar Ljungdalen waar we inkopen deden bij een klein winkeltje en water konden tanken. Vervolgens binnendoor naar Asarna via een weg die wel verhard was, soms met asfalt en soms met gravel. Dat gravel rijdt alsof je over een wasbord rijdt, niet fijn. Totaal was het 134 kilometer, gelukkig ook voor een groot deel asfalt.
Overnacht op een camperplek in Gilihov, 22 km onder Ostersund. Een prachtig plekje aan het meer waar we goulash hebben gemaakt op een houtvuur. Niet zo veel muggen, helaas wel weer veel migjes.

Vrijdag 13 juli 2007
Op tijd vertrokken uit Gilihov en een flinke afstand gereden tot aan Storuman. Daar zijn Wietse en Anja afgezwaaid richting Noorwegen. Ze rijden Via Mo-i-rama, waar een kennis van hen een afstudeeronderzoek heeft gedaan. Wij vonden in Storuman een draadloos internetpunt zodat we de post hebben opgehaald.
Wij maken deze middag nog flink wat kilometers, meer in ieder geval dan deze eenzame fietser, op weg naar het noorden!

Overnachten doen we in Sandsele op een mooi plekje met stookplaats (hout ligt klaar). Buiten ons staat er nog één camper, Zweden. Een ietwat oud huisje erbij, maar daarin douche en WC, nog 2 douches, was- en droogmachine en... een sauna! Of je voor het gebruik van warm water iets wilt bijdragen, en gebruik van de sauna kost 15 Kronen (ca. € 1,70). Het overnachten kost 40 Kr. per dag (ca. € 4,60).
De temperatuur is niet onaangenaam, maar er zijn, zo dicht bij het water, wel erg veel muggen. Daarom hebben we voor de open schuifdeur een muggengordijn gehangen. Het was eigenlijk nog niet goed getest in de praktijk tot aan deze vakantie, en de afgelopen dagen leek het heel goed te werken. Maar nu ineens niet meer...
Toen we toch maar wilden gaan slapen op deze plek (in doorrijden hadden we geen zin meer) kwamen we er achter dat een van de deuren van onze camper een beetje open was blijven staan. Natuurlijk hebben deze toen gesloten, maar het kwaad was al geschied. Ten einde raad besloten we toen om dan maar onder het vliegengordijn te kruipen, om zo hopelijk muggenvrij te kunnen slapen. Wonderwel hebben we niet zo slecht geslapen, maar het aantal jeukende rode bulten is aanzienlijk togenomen. Er is dus duidelijk iets mis gegaan... Schrale troost: ik heb een heel goed after-bite goedje kunnen kopen in Storuman maar ja, dat is natuurlijk net zo iets als het paard achter de wagen spannen.

Zaterdag 14 juli 2007
Ondanks de muggen bleek de volgende morgen dat we op een leuke plek stonden. Een plek waar de dorpsbevolking ook komt, om bijvoorbeeld te vissen en te BBQ-en denk ik. Heerlijk warm gedoucht, en ook de sociale controle was ok: een ietwat stuurs kijkende man kwam 's morgens in een stationcar even polshoogte nemen, maar was ook snel weer verdwenen toen hij zag dat alles in orde was.
Na het ontbijt gaan we verder richting Noord. We besluiten om een klein beetje van de kortste route af te wijken om een kijkje te nemen bij de watervallen van Storforssen. Dat blijkt een zeer imposant natuurgeweld te zijn, erg mooi maar ook wel wat toeristisch.
Onderweg komen we verschillende keren loslopende rendieren tegen. Ze lopen heel erg koddig, en zien er erg vriendelijk en wat aandoenlijk uit.
Aan het eind van de middag naderen we de Poolcirkel in Jokkmokk. Op de poolcirkel is een aardige parkeerplaats, er staan al een paar campers en caravans. Er is ook een souvenirwinkel met terras en een toiletvoorziening. We blijven hier staan en steken een kleine weggooi barbeque aan. Geselli!

Zondag 15 juli 2007
We vertrekken op tijd uit Jokkmokk en komen langs een stuwmeer met een grote elektriciteitscentrale in Porjus die, zoals later bleek, heel belangrijk is geweest voor het ontsluiten van de ijzermijn in Gallivare. In Gallivare zelf treffen we een jong stel uit Zuid-Duitsland die nu voor de tweede keer op vakantie zijn met een zelfde bus als wij. Zij (Petra) wil graag binnen kijken en wil ook graag een kopie van het bouwplan!
Van hen horen we wat hier interessant is om te zien: een bezoek aan de ijzermijn, eventueel de kopermijn en het bekijken van de middernachtzon. Dat laatste hebben we niet gedaan omdat het bewolkt was, en omdat we eerder die middag op die locatie min of meer werden aangevallen door een nest horzels. Aloys heeft er mooie foto's van gemaakt maar ik blijf er liever zo ver mogelijk uit de buurt.

We hebben de plaats Gallivare bekeken, en tevens het stadsdeel Malmberget dat plaats moet maken voort de ijzerertswinning. De mensen die er wonen wisten dat toen ze er gingen wonen, zo is mij verteld, en de mijn (eigendom van de staat) koopt de huizen van de mensen. Het ziet er daar ook al wat twijfelachtig uit met leegstaande winkels en rommelige huizen etc.
We overnachten tussen het station en de Toerist-informatie, en melden ons de volgende morgen op tijd voor de excursie. Later schuift er nog een Franse camper aan op de rij. We zien hen 's morgens ook bij de bus bij het vertrek.