Scandinavië 2012

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Week 6     Week 7

Week 6

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 13 augustus
Vanaf de natuurcamping Morkret loopt een oude postroute naar het noorden en iemand heeft bedacht dat het leuk is om hier geocaches langs te leggen. In totaal maar liefst 66 stuks, zo ongeveer om de 400 meter. De twee die het dichtst bij de camping zijn verstopt heeft Aloys gisteren vast gedaan.
Vanaf de andere kant kun je er een groot stuk met de auto langs rijden, en dat lijkt Aloys leuk om te doen. De maker is heel origineel, hij weet steeds iets anders te bedenken om de cache in te verstoppen. Wel zitten er de nodige muggen en knutjes, dus in de korte broek naar buiten is niet handig.

Zo dragen we expres een hemd met lange mouwen over ons shirt en iets op het hoofd, anders word je daar geprikt en dat heb je pas door als het te laat is, en dat jeukt zo. Verder wennen we er ook aan, we grijpen opdringerige insecten uit de lucht of wrijven ze tussen onze handen. Omdat de muggen hier blijkbaar trager zijn dan bij ons in Nederland, gaat dat prima.

Na nog eens 18 van de 66 caches gaan we verder richting Sarna. We besluiten om een nachtje op de camping te gaan. Maar weer eens even lekker douchen! En het lukt ons ook om in Sarna gas te kopen bij het benzinestation, dus Aloys neemt gelijk 4 bussen. Het zijn hier wel niet de prijzen van de Action of de Gamma maar ja, als je zonder zit dan moet je toch wat.
Vandaag gereden: 53 km (totaal: 7291 km)

Dinsdag 14 augustus
We verlaten de camping en gaan verder via weg nr 70. We hebben getwijfeld of we deze keer via weg nr 71 zullen gaan, maar vernemen van Herman en Eugeni dat die wat saai is, dus doen we dat niet.
Eerst halen we brood en groente bij de ICA en Femma kijkt even bij de loppis, een soort Zweedse kringloopwinkel. Twee tinnen whiskey bekers gescoord. Niet dat ik tin verzamel maar misschien komt dat nog.

Omderweg doen we een paar geocaches en al vroeg vinden we een prachtige plek met picknickset en vuurplaats aan de rivier. Zelfs het hout ligt al voor ons klaar! Lokaraken midden, we hebben hier eens gelunched en zijn toen ons trapje vergeten. Helaas, die staat er niet meer...

We bakken aardappeltjes, en daarnaast karbonaadjes voor Aloys en zalm voor Femma op het houtvuur. Een fijne salade erbij en wij zijn klaar.
Op deze plek hebben we nog tot heel laat buiten kunnen zitten. Door het vuur was het niet koud en de muggen bleven weg. Om 22.00 uur hadden we nog even contact via de zender met de radioamateurs uit de regio Kampen: Herman PD0HF, Joop PE1PUK, Joeri PE5JW en vanavond ook Herman PD1ACK vanaf het scoutingterrein op landgoed Eerde. Naar verluid gooit hij daar dan een draadantenne in de bomen. De charme van de eenvoud, en het werkt perfect.

Laat op de avond rijdt een auto met koffer op het dak voorbij, naar de plek verderop. En een eindje terug staan Zweden met een caravan. Omdat je elkaar niet kan zien of horen geeft het een heel vrij gevoel. Tegelijkertijd weet je dat er andere mensen in de buurt zijn, dat is toch ook wel een prettig idee. En de volgende morgen blijken we best dicht bij het volgende dorp te staan.
Vandaag gereden: 114 km (totaal: 7405 km)

Woensdag 15 augustus
Onze overnachtingsplek laat wel geluid horen van de doorgaande weg, maar 's avonds en 's nachts hoor je slechts het geluid van de snelstromende rivier. Voor ons blijkbaar rustgevend, want we hebben geslapen als marmotten en worden pas laat wakker!

In Alvdalen bezoeken we het plaatselijke toeristenbureau, gevestigd in een heel mooi oud stationsgebouw. Vroeger eindigede hier de spoorlijn van Mora naar Alvdalen, maar die is hier in 1996 opgeruimd. Op de plek van de oude perrons is nu een busstation.
We kopen vers brood, aarbeien en frambozen en gaan richting Mora. Vandaaruit nemen we weg 26 naar Filipstad. Onderweg wat geocaches. Zo doen we er eentje bij een heel oud kapelletje bovenop een heuvel, met een prachtig uitzicht rondom! Het leuke van geocachen dus, bijzondere plaatsen waar je anders aan voorbij rijdt...
In de namiddag dwalen we wat af van de hoofdweg en komen terecht op een natuurcamping langs een kanoroute. Deze route loopt van Tyfors naar Hallefors, zo'n 180km met de kano. Onderweg zijn er overnachtingspekken gemaakt en wij staan op Alvsjon. Niet alleen, er staan al 2 Zweden met auto en caravan, een Zweedse dame met caravan, maar zonder auto. Later die avond arriveert een auto met een kano op het dak. De volgende morgen blijkt dit een oudere Noorse heer alleen, met hoed en sigaar. Heeft hier ook overnacht, achter in de auto. Je kan hier dus op een natuurcamping staan, maar we staan bijna nooit alleen en het blijkt ook dicht bij de doorgaande weg.
De volgende ochtend blijken er verderop aan de weg huizen te staan en vinden we nog meer mooie plekken. Die schrijven we op voor een volgende keer.
Vandaag gereden: 207 km (totaal: 7612 km)

Donderdag 16 augustus
We vertrekken van de natuurcamping Alvsjon. Ongeveer 20 km ten noorden van Filipstad komen we in het museumdorp Langban. Hier werd al heel vroeg, in 14e eeuw, ijzererts gewonnen. Dit ijzererts werd hier ook verwerkt, gesmolten in een hoogoven met houtskool. Houtskool was in Zweden, met zijn vele bossen, ruim vooorradig. Toen er wereldwijd werd overgeschakeld op steenkool/cokes, kon men hier de concurrentie niet meer aan en in 1980 stopte ook de winning van ijzererts. Verder zijn ze hier heel trots op het feit dat de beroemde uitvinder John Ericsson hier vandaan kwam.

In Filipstad doen we een pasr inkopen en gaan door naar het sluizencomplex in het Götakanaal, vlakbij de monding aan het Grote Vanernmeer. Dit trekt veel toeristen, er zijn enkele café-restaurants, terrasjes én je kunt er overnachten. Toiletten, douches erbij. Kost Sek 185, ca. € 24. We twijfelen, het is er druk en de mooie plekjes zijn al weg...

We besluiten verder te rijden naar Mariestad, daar is een camperplaats bij de jachthaven. Je betaalt er Sek 100, ruim € 12. Inclusief stroom, toiletten en douches. Water tanken er toilet legen is er gratis. Je staat er pal naast het oude centrum, met leuke restaurantjes en terrasjes. Het is mooi weer, dus de terrassen worden goed bezocht! Het doet ons wat on-Zweeds aan. Maar wel gezellig. Wij zitten ook nog tot laat buiten bij onze camper.
Vandaag gereden: 200 km (totaal: 7812 km)

Vrijdag 17 augustus
We verlaten Mariestad en gaan naar het zuiden. Vanwege het warme weer dit weekend hebben we besloten om vandaag in één keer door te rijden naar de zuidkust. Dan zitten we met het mooie weer lekker aan zee. Dat houdt dan wel in dat we vandaag wat meer kilometers moeten maken, ruim 400. Zo gezegd, zo gedaan.

In eerste instantie reden we richting Ystad, maar onderweg hebben we de koers iets verlegd richting Simrishamn. Dan rijden we morgen richting Ystad, langs de fraaie kustweg.
Onderweg stoppen we regelmatig om even de benen te strekken, en zo hier en daar doen we een geocache. Dat houdt ons wakker want het wordt toch wel erg warm en het stuk snelweg is druk en saai.

Aangekomen in Simrishamn hebben we een plekje op een camperplaats vlak aan zee. We maken nasi en wandelen na het eten het stadje in. Dat ziet er gezellig uit, in de hoofdstraat bevinden zich meerdere terrasjes. We kiezen er eentje en zitten daar nog lekker een poos aan de koffie. Op de terugweg wil Aloys langs de boulevard, in het donker, nog een geocache doen. En zo waar, snel gevonden!
Vandaag gereden: 431 km (totaal: 8243 km)

Zaterdag 18 augustus
We verlaten de camperplek op tijd en zoeken iets verderop een aardig plekje om te ontbijten, bij Hallristingen. Hier zijn 3500 jaar oude rotstekeningen te bekijken. Verderop ligt Brantvik, een mooi plekje aan zee met picknicksets.
In het pittoreske dorp Skillinge halen we vers brood, en we gaan verder. Santhammeren, daar wordt het 150 jarig bestaan van de oude vuurtoren gevierd. Ook kan je er de oude reddingsboot bekijken en een heel bijzondere "reddingsstoel". We kopen er een ijsje, en zitten lekker een tijdje in de schaduw onder de bomen.

Aan het eind van de middag komen we aan in Ystad. We willen eigenlijk aan de kade overnachten, tegenover het "politiebureau" uit de serie Wallander. Maar de wind staat verkeerd, de graansilo's aan de overkant van de haven brengen een benauwde stoflucht in onze richting. We rijden door, en zien dan opeens campers staan bij de jachthaven. We rijden erheen: overnachten kost Sek 150, ca. € 18, maar er zijn douches, een zandstrand, een pier, restaurantjes. Kortom, een gezellige plek voor een nachtje!
Vandaag gereden: 65 km (totaal: 8308 km)

Zondag 19 augustus
We staan nog steeds bij het zandstrand aan de jachthaven in Ystad. We hebben vanochtend nog eens over de pier gewandeld (en voor de tweede keer de geocache daar NIET gevonden! dan maar niet...)

Het is nu 12 uur, Femma smeert een paar broodjes en maakt wat fruit schoon, Aloys zit nog even dit weblog bij te werken. We gaan direct verder, richting west, en dan maar kijken waar we vanavond voor de laatste keer gaan overnachten in Zweden. In ieder geval in de buurt van Trelleborg, van daaruit vertrekken we morgenochtend met de boot naar Travemünde.
Vandaag gereden: 67 km (totaal: 8375 km)