Scandinavië 2012

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Week 6     Week 7

Week 5

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 6 augustus
Femma jarig!
We hebben afgesproken met Herman en Eugeni op camping Kolgarden in Vilhelmina. We hebben zelfs al een tafel besproken in het restaurant op de camping. Dat wordt dus een beetje doorrijden!

Maar hoe lossen we het probleem met het gas nu op?
Er zat vroeger in Porjus een Landhandel, een soort "Winkel van Sinkel". Vorig jaar was de Landhandel er uit, en was het een ander soort winkel geworden, lang niet zo leuk. Maar goed, de winkel bestond nog wel en verkoopt o.a. gereedschappen dus misschien wel een kookapparaat. We hebben geluk, de man verkoopt inderdaad kooktoestellen en best mooi ook. De gasbusjes zijn klein en in deze winkel niet goedkoop, we nemen er eerst twee, dan zien we later wel verder.

Dan doen we nog een geocache in de bossen rond Porjus: de Engelse Lancaster "Easy Elsie". Het toestel moest op 1 oktober 1944 een noodlanding maken in de moerassen rond Porjus. Een wandeling van 2km over planken voert door de moerassen naar de overblijfselen van het toestel. Een mooie wandeling, interessant wat er nog allemaal over is van de Lancaster, maar we konden de cache niet vinden...

Om 17.00 uur waren we op de camping, Herman en Eugeni een uurtje later. Mét een prachtig cadeau voor Femma, foto volgt nog.
Om 19.00 uur op het terras (gebouwd boven het water), aan het diner.
Vandaag gereden: 440 km (totaal: 6555 km)

Dinsdag 7 augustus
We blijven een paar dagen op deze fijne camping. Tijd om uit te slapen en de camper te kuisen, zoals dat op zijn Belgisch heet. En onszelf natuurlijk.
We gaan naar het stadje, om inkopen te doen. Dan nog "even" alle geocaches van Vilhelmina vinden, nieuwe of die, die we van voorgaande jaren nog niet gedaan hebben. Eén ervan is een kleine zogenaamde multicache, een speurtochtje door het oude centrum van Vilhelmina, waarvan we niet eens wisten dat het bestond! Dat is toch één van de leuke kanten van geocachen. Een andere cache bracht ons aan de bovenkant van een skipiste. Uiteindelijk waren het er toch wat te veel, morgen doen we er ook nog maar een paar!
Vandaag gereden: 27 km (totaal: 6582 km)

Woensdag 8 augustus
Het heeft 's nachts geregend, en 's ochtends regent het nog. Daarom maar weer uitgeslapen (het lijkt wel vakantie!), het weblog bijwerken, email afhandelen. Dat doen we in de keuken van de camping, die met 6 tafeltjes en vele stoelen meer van een kantine of een restaurant heeft. Daar is stroom, én WiFi.
Dat kost al met al een boel tijd, maar in de middag maken we toch nog een wandeling van 3 uur langs het meer en vinden we nog 3 van de overgebleven geocaches.

Na het geocachen is het bijna etenstijd. We koken en eten deze avond in de keuken van de camping. Dat is ook handig met afwassen, alles gaat schoon mee terug naar de camper!
Vandaag gereden: 0 km (totaal: 6582 km)

Donderdag 9 augustus
Vandaag vertrekken we van de camping. We gaan langzaam aan verder naar het zuiden.
Eerst halen we water, maken het toilet schoon etc. Dan rijden we naar Vilhelmina om de mondvoorraad aan te vullen, en doen de laatste geocache net voorbij de Strandschool. Vervolgens op weg, via de E45, met zo nu en dan onderweg, links of rechts, een geocache.

Tegen half drie besluiten we er wat meer vaart achter te zetten, zodat we kunnen overnachten in de Harjedalen. Bij Asarna kun je afslaan, en van Eugeni hoorden we dat de 'gravelroad' inmiddels is geasfalteerd. Dat is goed nieuws, want 100 km over een wasbord rijden is zwaar en vermoeiend. Je weet dan wel weer gelijk dat alle kastjes in de camper nog goed vastzitten!

We krijgen van Herman en Eugeni ook nog een goede tip voor een natuurcamping in Pintorp. Dat blijkt een leuk plekje. Er staat een Zwitserse familie en een Zweed die moederziel alleen onderweg is met auto en caravan.
Er zijn meerdere vuurplaatsen en we hebben nog hout. Ook staat er een picknickset. Hierop installeren we het nieuwe kooktoestel en dat werkt uit de kunst. Maar de aardappeltjes worden gebakken op het houtvuur!
Vandaag gereden: 356 km (totaal: 6938 km)

Vrijdag 10 augustus
Vanaf de camperplek zijn we weer onderweg en doen zo nu en dan een geocache. Daarmee komen we op hele mooie picknickplekjes of rastplatsen zoals ze in Zweden zeggen. Plekjes aan het water, met een vogelobservatietoren, aan snelstromende rivieren. Ook komen we in een klein gratis openluchtmuseum in Ljungdalen, met "loppis" (kringloop) erbij, waar ze voor Sek. 10 (€ 1,20) een kannetje koffie serveren.

We rijden over de Flatruet van Ljungdalen naar Funasdalen, maar halverwege bij Mittadalen slaan we af. Daar hebben we eerder overnacht en van daaruit kun je een prachtige wandeling naar onder meer 4000 jaar oude rotstekeningen maken. Dat is voor morgen, nu eerst overnachten.
Gelukkig zijn en niet zo veel muggen als enkele jaren geleden, dus we maken een vuur en koken buiten.
Vandaag gereden: 114 km (totaal: 7052 km)

Zaterdag 11 augustus
Na het ontbijt gaan we op pad. Eerst naar de rotstekeningen van Ruandan. Hier ligt ook een geocache, één van de redenen om deze wandeling nog eens over te doen. Het is wat geklauter, maar het lukt wel.
Dan verder naar het uitzichtspunt. Een hele klim naar boven, maar het uitzicht over het bijzondere landschap is het dubbel en dwars waard. Je kunt daar kilometers ver kijken, je ziet de bergen van Noorwegen met gletschers erop in de verte. Maar ook de Zweedse bossen en meren is een mooi gezicht.

Dan lopen we verder naar de 'Eva Kloof'. Dit jaar ligt er niet zo heel sneeuw meer in. Ook daar een geocache die we vinden en loggen. We besluiten vanaf hier niet nóg verder te gaan naar de Fiskhalsgraven, maar weer richting de auto. Aloys heeft al weken last van zijn knie en met name nu het naar beneden gaat wordt dat pijnlijk.
Terug bij de auto nemen we wat te drinken en rusten even wat uit voordat we weer verder gaan.

We komen door Funasdalen en halen wat fruit bij de lokale ICA-supermarkt. Ook proberen we hier gas te kopen, want we raken er al een beetje doorheen. Dat gaat echter niet lukken. Dan verder, Tannas voorbij richting Idre. Bij het dorpje Hogvalen vinden we een rastplats met vuurplaats en droogtoilet. We besluiten te blijven. Hogvalen is het hoogst gelegen dorp van Zweden. In de schuilhut hangt een gastenboek, de laatse inschrijving is van Gert en Jannie uit Bartlehiem, die waren hier vorige week.
Vandaag gereden: 90 km (totaal: 7142 km)

Zondag 12 augustus
We gaan verder richting Idre en doen onderweg een geocache bij een reuzensteen. Sommigen (Herman en Eugeni) hebben hier een zaklantaarn nodig, maar wij hadden hem zonder gereedschap ook snel gevonden.
In Idre halen we wat brood en vlees, gas verkopen ze ook hier helaas niet.

Het wordt een mooie warme dag en we besluiten naar een natuucamping in de buurt te gaan, waar we eerder hebben gestaan. Het ligt dicht bij de ingang van het Nationaal Park Fjulafjallet met de hoogste waterval van Zweden, de Nupeskjar.

De natuurcamping Morkret ligt aan een rivier, er zijn vuurplaatsen, picknicksets en droogtoiletten. Herman en Eugeni zijn in de buurt en we spreken af dat zij onze kant uit komen. 's Avonds koken we samen op het vuur, Herman en Aloys karbonaadjes, Eugeni en Femma aan de gebakken zalm, jammie!
We zitten nog lang buiten, de rook houdt de mugggen weg.

De volgende morgen zijn Herman en Eugeni, zoals ze gewoon zijn, al vroeg vertrokken. Wij gaan verder in ons eigen tempo.
Vandaag gereden: 96 km (totaal: 7238 km)