Scandinavië 2012

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Week 6     Week 7

Week 1

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Dinsdag 10 juli
Rond 17.30 uur thuis vertrokken. Na nog wat boodschappen, een visje halen en diesel tanken rijden we om 18.15 uur Kampen uit. Via Zwolle, Meppel, Hoogeveen en Emmen gaat het richting Duitsland. Nog voor de grens, in de omgeving van Emmen, parkeren we de bus bij een recreatiegebied, Ermerstrand. Tijd om de meegebrachte stampot andijvie op te warmen.

Na het eten verder, Duitsland in. We steken richting Bremen rechtdoor naar het oosten. Tegen 22.00 uur draaien we op goed geluk de camperplek bij het stadje Wildeshausen op. We zijn hier nog niet eerder geweest.

Een uitstekend plekje met velerlei voorzieningen en dat voor slechts € 5,00 mét stroom. De buren, Nico en Diana met hun Hymer, blijken onder de naam 'Roxi' (zo heet hun hond) ook lid van Camperforum te zijn!
Wordt het tóch nog een latertje! ;-)
Vandaag gereden: 236 km (totaal: 236 km)

Woensdag 11 juli
Nadat het gisteravond, heel gezellig met Nico en Diana, toch een beetje laat was geworden, hebben we vanmorgen maar wat uitgeslapen. Om half tien vervolgden we onze weg richting Bremen.
Rond kwart voor 11 even een stop in het dorpje Hollenstedt. Slechts een kilometer van de snelweg, maar je vindt er goedkope diesel en verschillende grote supermarkten. Meteen maar een kop koffie gemaakt met een lekker broodje erbij!

Zonder al teveel oponthoud, zelfs door Hamburg ging prima, staan we om 14.00 uur in de rij voor de boot naar Denemarken. Op de boot die om 14.15 uur vertrekt kunnen we net niet meer mee, die is al vol. Maar om 14.45 uur vertrekken we met de volgende.
Om half 4 komen we aan in Denemarken, iets na 16.00 uur rijden we de snelweg af op het eilandje Farø.
We zoeken een mooi plekje en daarna zet Aloys de antenne op. Die avond maken we verbinding met verschillende Nederlanders, die dit eilandje nog aan hun verzameling willen toevoegen. Daarnaast ook met een aantal bekenden in Nederland én in Zweden!
Vandaag gereden: 358 km (totaal: 594 km)

Donderdag 12 juli
De volgende ochtend één van de 4 watertankjes hervuld, toilet geleegd en daarna van Farø, via het eilandje Bogø naar Møn gereden. Onderweg 3 geocaches gedaan/gevonden. Ook het leuke haventje met de veerboot Nyby - Stubbekøbing teruggevonden, hier waren we jaren geleden al eens. Hier nog maar even een kop koffie gemaakt.

Wanneer de veerboot binnenloopt, en Aloys een paar foto's maakt, roept de kapitein vanaf de brug: "Wil je een keer mee?" Aan het accent te horen een Fries! We bedanken vriendelijk, we gaan verder.

Over de Öresundbrug rijden we Zweden binnen. Bij het infocentrum aan de Zweedse kant verzamelen we wat kaart- en informatiemateriaal, en gaan we aan de lunch. Daarna op weg naar Lund.
Het middeleeuws centrum van deze stad met ruim 100.000 inwoners is verbouwd tot openluchtmuseum, genaamd Kulturen. De entree is SEK 120 per persoon, dat is € 14. We vonden het wel aardig. Lund heeft de oudste universiteit van Zweden, en met 40.000 studenten dus ook veel mooie oude gebouwen.
Verrassend was het dat we volop konden parkeren, in het centrum, op nog geen 50m van de ingang van Kulturen! Het was redelijk goed weer, zon met zo nu en dan een bui(tje).

Na ons bezoek verlaten we de stad in de richting van Växjö. Onderweg komen we langs een groot winkelcentrum waar we snel wat inkopen voor het avondeten doen.
We overnachten op een rastplatz, Lars Dufwa, vlakbij Osby. Bijzonder: geen mug te zien! Hier blijken ook nog 2 geocachs te liggen, die we na het eten gaan zoeken en vinden!
Vandaag gereden: 269 km (totaal: 863 km)

Vrijdag 13 juli
Weer een vriendelijk zonnetje, deze ochtend. Vannacht heeft het stevig geregend. Na het ontbijt hebben we via internet een plek op de boot geboekt van Stockholm naar Mariehamn op Åland. Aankomende maandagmorgen om 7.10 uur vertrek, aankomst rond 13.45 uur, dus een aardig reisje. Dan weer op weg, verder richting Växjö.

In Almhult stoppen we voor een bezoekje aan Ikea. In 1958 werd hier de eerste Ikea ter wereld geopend. Een historische plaats dus, dat leek ons een bezoekje waard. Het is tegen twaalven, en omdat je hier hier prima kunt eten 'voor weinig', laten we ons een bult van die lekkere Zweedse balletjes opscheppen.

Rond 14.00 uur komen we aan in Växjö. Femma wil nu wel eens iets zien van de glasindustrie in dit gebied, maar dit blijkt nog 50 km verder naar het oosten. Dat komt ons slecht uit omdat we morgenmiddag in Stockholm willen zijn.
Na een bezoek aan de Toeristen-informatie besluiten we richting Grännä te rijden. Daar hebben we eerder overnacht, en van daaruit is het morgen niet meer zo ver (300 km) naar Stockholm.

Nog voor zessen vinden we een overnachtingsplek vlakbij de haven van Grännä, en wandelen we even door het plaatsje en langs de haven. Morgen verder!
Vandaag gereden: 249 km (totaal: 1112 km)

Zaterdag 14 juli
In Grännä stonden we voor SEK 100 op de grote parkeerplaats. Aan de overkant was ook een redelijk volle camperplaats met slagboom, daar betaal je SEK 140. Daar is ook een 'sanizuil'. We rijden er even heen om ons toilet te legen, en na inworp van 5 kronen vullen we 2 van onze tankjes met water.

De route voert zo'n 15km langs het meer, met mooie uitzichten. Dan zijn we weer bij de snelweg, en koersen we richting Stockholm. Vis sms'jes hebben we contact met Bram Bottema SM0FLY in Stockholm, een geëemigreerde Nederlander. Bram kennen we uit het forum zendamateur.com en van eerdere bezoeken aan Stockholm. We zullen elkaar treffen bij Teemu SM0W, op het zendstation SK0UX op een heuvel ten noorden van Stockholm.

We verwachtten om 14.30 uur daar aan te komen, maar door wegomleggingen, zoeken en proberen, wordt het een half uur later. Zonder TomTom hadden we het nooit gevonden! De kennismaking met Bram en zijn Finse vrouw Anna is allerhartelijkst en we zijn ook verheugd Teemu SM0W weer te zien.

Het radiostation op de heuvel, een voormalig militair complex, oogt nogal rommelig (foto boven). Her en der tussen de grote zendmasten liggen oude kabels en antennes. De enorme 3-elements richtantenne voor de 80m-band, op een 40 meter hoge mast, blijkt afgelopen winter te zijn stukgewaaid.

Binnen biedt Teemu (als beheerder van dit clubstation, foto links) een zestal jonge radioamateurs tussen de 15 en 19 jaar oud, 5 jongens en een meisje, de gelegenheid deel te nemen aan de internationale IARU-contest (wedstrijd). Ze moeten in 24 uur tijd zoveel mogelijk verbindingen maken met zoveel mogelijk verschillende landen.

Rond half vijf nemen we afscheid van Teemu en Bram, nadat we ook nog een hoop tips hebben meegekregen voor Åland en Finland. We zoeken de Strandvägen op, de kade waar we de nacht zullen doorbrengen.

Tegen half zes hebben we ons daar geïnstalleerd en maken we nasi met de spullen die we nog hebben. Een mooie avond, aangenaam weer en een prachtig uitzicht!
Vandaag gereden: 359 km (totaal: 1471 km)

Zondag 15 juli
Een regenachtige zondagmorgen in Stockholm. We lezen wat, kijken op internet en de kaart, schrijven deze tekst van gisteren en vandaag en voor je het weet is het al 11 uur...

Morgenvroeg moeten we om half zes(!) inchecken voor de boot naar Mariehamn op Åland. Daarom vandaag maar even 'oefenen': naar de ferryhaven rijden, kijken waar het is en waar we morgenochtend precies moeten zijn. Die bestemming vastleggen in TomTom, zodat we morgenochtend niet hoeven te zoeken.

Onderweg bezoeken we een supermarkt die op zondag open is en doen meteen inkopen voor twee dagen. Als we terug komen op de Strandvägen staat die vol. Tja, het is tenslotte zondagmiddag en inmiddels redelijk weer. Aangename temperatuur, zo nu en dan wat zon of enkele spatjes regen.
We zetten de auto aan de overkant van de straat op de rij, en gaan wandelen. Aloys had 7 geocaches uitgezocht, de laatste 2 in het oude stadscentrum. Een mooie wandeling, uiteindelijk hebben we er 5 gevonden.

Terug in de camper bakken we vlees, aardappeltjes erbij en groentes wokken. Snel klaar en lekker. Op tijd slapen, morgen over met de grote boot!
Vandaag gereden: 20 km (totaal: 1491 km)