Scandinavië 2011

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Ons fotoalbum

Week 3

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 1 augustus
Vroeg voor ons doen (en dan zijn we ook nog onder de douche geweest!) verlaten we om 09.15 uur de camping richting Vilhelmina. Een kleine 300 kilometers, en onderweg doen we ook nog wat geocaches. En boodschappen, en lunch, en rondwandelen...
Om 14.30 uur rijden we camping Kolgarden in Vilhelmina op. De baas herkent ons, en voorziet ons van een fraai plekje aan het water. En binnen het bereik van draadloos internet, ook niet onbelangrijk! Het is 24 graden, warm in de zon dus we zetten de luifel uit, en de stoeltjes buiten.
Er is nu ook een restaurantje op de camping, met een terras aan/op het water. Femma weet het al: we gaan uit eten vanavond!
Vandaag gereden: 216 km.

Dinsdag 2 augustus
We blijven vandaag een dagje op de camping. Maar eerst toch nog even met de auto op stap: boodschappen doen en even winkelen in Vilhelmina, een geocache vinden (nu hebben we weer álle geocaches van heel Vilhelmina!) en daarna een broodje eten, weer terug op de camping.
Een deel van de middag brengen we door in de gemeenschappelijke ruimte, achter de laptopjes. Femma logt alle geocaches, ik bekijk de mail, Camperforum en werk dit weblog bij. Straks lekker een wijntje, en dan ga ik het vuur opstoken in de grote indianentent, een soort tipi maar dan van de Lappen (Samen). Dan kunnen we boven het vuur aardappels bakken en vlees grillen (een paar karbonades en 3 biefstukjes)!
Vandaag gereden: 10 km.

Woensdag 3 augustus
Vandaag gaan we naar Burträsk, het grote zendstation op de boerderij van de jonge ingenieur Mikael Larsmark SJ2W, zo'n 270 km richting oost.
We verlaten de camping aan het eind van de ochtend, en gooien de tank vol in Vilhelmina. Daarna de weg op, naar Lycksele. Nu we een paar dagen internet hebben gehad hebben we natuurlijk ook weer een paar caches uitgezocht voor op deze route! Die vinden we zonder problemen, en rond een uur of vier rijden we Burträsk binnen.
Eerst naar de Coöp, ik heb de jongens beloofd voor een bbq te zorgen, dus even inkopen doen. Omdat er buiten Mikael en ons nog 4 gasten mee eten, gaat het om 7 man! We kiezen voor enkele kilo's van de typische grote stukken voorgemarineerd bbq-vlees die we de Zweden altijd zien grillen, en wat voorverpakte zalm. Verder wat salade, fruitsalade en aardappelsalade (wat we ons hadden kunnen besparen: die Zweden eten vooral vlees).

Een hartelijk weerzien op het station SJ2W. Lekker buiten, goed weer, borrelen voor de bbq. Buiten ons en Mikael is er Kurt SE2T, door de rest gekscherend 'professor' genoemd. Kurt, van mijn leeftijd, blijkt inderdaad professor in de econometrie aan de universiteit van Umea. Daarnaast Peter SM2XJP uit het plaatsje Burträsk zelf, die een oogje op de boerderij houdt wanneer er niemand is. Per SM2LIY uit Umea, die mij tot half drie 's nachts zal aansporen om radioverbindingen te maken met de enorme antennes. En de van oorsprong Finse ingenieur Teemu SM0W en zijn vriendin Elisabeth, beiden uit Stockholm. Teemu is ook een van de grote Zweedse contesters, en nodigt ons uit bij een volgend bezoek aan Stockholm zijn zendstation te komen bekijken.

Na een gezellige bbq met nazit, koffie etc. verdwijn ik naar binnen, achter de zender. Het is tijd voor de (bijna) dagelijkse verbinding met Wietse PA3DDJ en de vrienden in Kampen en IJsselmuiden: Herman PD0HF, Joop PE1PUK, Joop PA3DXL, Joeri PE5JW in Zwolle en zo nu en dan Herman PD1ACK vanaf Landgoed Eerde in de bossen bij Ommen. En Arbo PH0AS, in zuid-Portugal.
Vanavond gaat het allemaal probleemloos: ik krijg enorme signaalrapporten, maar dat kan ook niet anders: in plaats van een 10 meter lange draad aan een vishengel achterop de camper maak ik nu gebruik van een 3 elements richtantenne, ca. 20 meter lang én 20 meter breed, bovenin een draaibare mast van 60 meter hoog. Tel daarbij op het zendvermogen van ruim 1000 Watt, in plaats van mijn eigen 100 Wattjes!
Buiten de vaste ploeg melden zich overigens verschillende Nederlandse radioamateurs die mij horen, waaronder vakantiegangers vanuit België, Frankrijk en Kroatië. Na "de ronde", zoals dat heet, voeg ik mij buiten weer bij de rest van het gezelschap.
Niet te lang: rond 23.00 uur word ik uitdrukkelijk uitgenodigd door Per om toch wat dx-verbindingen (lange afstand) te gaaan maken. Per komt er gezellig naastzitten, en zorgt voor voldoende vermogen uit de eindtrap en het draaien van de enorme zendmast. Met de 3 stuks gekoppelde 6 elements richtantennes voor de 20 meter band, de bovenste op 56 meter hoogte, roep ik "CQ DX from SM/PA3DAT".
De antennes gericht op zuid-Amerika maken we vlot verbindingen met hobbygenoten in Brazilië, Argentinië, Chili etc. Wanneer ook Amerikanen naar ons beginnen te roepen draait Per de mast wat meer naar het westen. Als 'superstation' worden we gehoord door talloze Amerikanen met kleine "huis- tuin en keukenantennes" (net als ikzelf thuis), tot auto's met een sprietje erop aan toe, en ze willen allemaal graag 'even' een verbinding met deze Nederlander in Zweden! Om kwart over 2 's nachts hebben we ze zo'n beetje allemaal wel gehad, en roept Per enthousiast: "let's turn the antennas to Japan!!" Ik bedank echter voor de eer, het is hoog tijd om naar bed te gaan, zelfs gastheer Mikael ligt al op één oor...
Vandaag gereden: 286 km.

Donderdag 4 augustus
Rond de middag nemen we afscheid van de mannen op het station SJ2W. Mikael heeft me nog rondgeleid over het terrein. Langs de 40 meter hoge vertikale antenne voor de 160 meterband, de 4 sprieten van 10 meter elk voor de 40 meterband, de 4 stuks van 20 meter lang voor de 80 meterband, de open plaats in het bos waar de nieuwe, 40 meter hoge draaibare constructiemast moet komen. De plek waar in 2012 de nieuwe mast van 52 meter moet komen... Het meeste materiaal krijgt hij allemaal geschonken, maar de transportkosten alleen al zijn een klein vermogen!

We gaan op weg naar het westen: achter Arvidsjaur zullen we Wietse en Anja ontmoeten die nu oostwaarts reizen. Via een paar geocaches (we kunnen het niet laten...) en Arvidsjaur komen we als eerste, rond 15.30 uur, aan bij een aardige overnachtingsplek langs de weg naar Arjeplog. Wietse en Anja, op dat moment nog in Arjeplog, arriveren een uurtje later.
We maken een kampvuur, bakken aardappels, grillen vlees en hebben een gezellige avond. Het is al na twaalven en we kruipen erin, morgen gaan we samen een dagje verder.
Vandaag gereden: 185 km.

Vrijdag 5 augustus
Regen. Het is vannacht gaan regenen en dat zal het twee dagen blijven doen. Niet hard, eerder druilerig, maar leuk is het niet. De wereld is grijs, de lucht zit dicht.
Na het ontbijt gaan we samen verder, eerst naar Arvidsjaur. Boodschappen doen, diesel tanken, 2 geocaches. Daarna richting zuidwest, via mooie, soms slechte routes binnendoor. Aan het eind van de middag vinden we een fantastisch plekje in de natuur (omgeving Kittelfjäl) om te overnachten: mét kampvuurkuil, schuilhutje en een voorraad droog haardhout. Op het kampvuur doen we iets nieuws: we bakken pannekoeken! Lekker, en onder het afdak zitten we droog. Wietse probeert tussendoor nog vis uit de woeste rivier te slepen, maar dat wordt 'm niet, helaas. We zitten er tot iets na twaalven: lang genoeg om Femma te feliciteren met haar 54e verjaardag!
Vandaag gereden: 252 km.

Zaterdag 6 augustus
Femma's verjaardag. Na het ontbijt rijden we door, passeren de Noorse grens (geen enkele controle, alleen een bordje) en komen bij het plaatsje Hattfjelldal, waar we boodschappen doen, gebakjes kopen voor bij de koffie en weer een beetje diesel erin. Met Wietse en Anja drinken we koffie, daarna nemen we afscheid: zij gaan een oude kwartsmijn bezoeken, daarna naar het zuiden. Wij gaan verder richting noord.
We rijden via de E6 naar het noorden: een hele mooie route. Wat ze zeggen klopt precies: het schiet niet op, gemiddeld 60 km per uur kun je halen, meer niet. Maar mooi is het wel, voor een groot deel. Prachtige uitzichten op bergen met witbesneeuwde toppen, grote fjorden...
Aan het eind van de middag vindt Femma een camperplek in het havenplaatsje Hemnesberget. De officiële camperplek bij de jachthaven kost Nok 150, bijna € 20. Zélf het geld in een bus doen. Daarvoor krijg je een parkeerplaatsje, verder niets! Wij staan 300 meter verder, een parkeerstrook met prachtig uitzicht op het fjord en een paar picknicksets. Gratis!
Overigens: aan het eind van de middag is het opgeklaard, droog, zelfs een beetje zon. De vooruitzichten zijn goed!
Vandaag gereden: 285 km.

Zondag 7 augustus
Laat vertrokken uit Hemnesberget. De zon schijnt, heerlijk buiten ontbeten aan de picknickset, met uitzicht op het fjord. Twee van de drie geocaches gevonden, goed gezocht en flink gewandeld. Het is al half één, wanneer we verder gaan, naar het noorden!
Onderweg water getankt, toilettank geleegd, we kunnen er weer tegen op deze vakantie met heel weinig campings...

Aan het eind van de middag, dankzij het Duitse boekje, rijden we een paar kilometer het Rago Nationaal Park in en vinden (alweer) een prachtig overnachtingsplekje in de natuur: aan een rivier, mét 2 spiksplinternieuwe picknicksets, een nieuw schuilhutje en kampvuurkuil. Dat wordt weer grillen en bakken op vuur!