Scandinavië 2011

Week 1     Week 2     Week 3     Week 4     Week 5     Ons fotoalbum

Week 2

Foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Maandag 25 juli
We vertrekken vroeg uit Gränna, op naar Stockholm. Onderweg even internetten, paar boodschappen doen, tanken, lunchen etc. zodat het toch al tegen 15.00 uur is als we aankomen in Stockholm aan de Strandvägen.
Een prachtige plek, waar je € 3000 per maand betaalt voor een eenvoudig appartementje in de historische gebouwen achter ons. Wij betalen € 13 per etmaal om hier te staan, te overnachten, met dit prachtige uitzicht!
Vandaag gereden: 299 km.

Dinsdag 26 juli
Vandaag een beetje uitgeslapen, en pas om 08.30 uur opgestaan. Na het ontbijt wandelen we naar Ostermalms Saluhal, een grote hal zoals je ze vroeger ook in Parijs had, met verlichte stalletjes waar men vis, vlees, groente, fruit, brood, gebak etc. verkoopt. Traiteurs bieden allerlei hapjes aan. Niet goedkoop, wel heerlijk! Met zo'n € 30 tot € 40 aan lekkernijen lopen we terug naar de camper. Heerlijk spul, en goedkoper dan uit eten! Onderweg, op een leuk pleintje, drinken we koffie op een van de terrassen. Femma is niet zo weg, van de loungesets, haar beentjes zijn te kort! ;-)

Daarna met de hop-on-hop-off boot een tochtje door de havens, waarbij we uitstappen op de Gamla Stan, het middeleeuwse hart van de stad. We lopen er rond, doen een geocache en eten een ijsje. Daarna weer een stukje met de boot, we hebben nog een geocache op het programma. Vanaf dit laatste punt wandelen we terug naar de camper, zo rond 16.30 uur is het tijd voor een glaasje wijn!

Na eten en afwassen hebben we nog een tijdje op internet gezeten: iemand in de buurt heeft zijn router niet beveiligd. Met Joeri geskyped: eerst typend, daarna spraak en tenslotte een prima videoverbinding, zonder haperen! Zo kon Joeri live meekijken bij ons over de Strandvägen.
Vandaag gereden: 0 km.

Woensdag 27 juli
Vroeg op, 07.30 uur, het is prachtig weer met een strakblauwe lucht! De temperatuur zal vandaag oplopen tot tegen de 33 graden.
We verlaten de kade en parkeren amper een kilometer verderop bij het beroemde Vasamuseum. We kopen een parkeerkaartje voor ruim 2 uur, en doen eerste de Vasa-geocache.
Wanneer we daarna naar de kassa van het museum gaan blijken er inmiddels meer dan 100 mensen buiten in de rij te staan, in de brandende zon! Dit is ons te gortig, we besluiten verder te gaan, we komen een andere keer wel terug...

We nemen de snelweg richting Mora. Onderweg prachtige picknickplaatsen, van staatswege. Bij de een vinden we een "latrine", bedoeld om het toilet te legen, een ander heeft een kraan waar we vers drinkwater kunnen tanken. Zo kunnen we er weer even tegen!
De camping in Mora is groot en vol, er is wel een slagboom maar geen receptie. Aanmelden bij een groot hotel, verderop. Daar hebben we geen zin in, we rijden naar de kant van het meer en vinden net buiten het centrum een grote parkeerplaats waar een tiental campers met de neus naar het strand staan. We parkeren 'm op de rij en besluiten hier te blijven staan vannacht.

Uit één van de campers komt een man naar ons toe, die vraagt of ik "Lois" heet. "Aloys", zeg ik, en het blijkt Henk (HeJa) uit het Camperforum. We hadden al eens met elkaar gemaild, altijd leuk om mensen uit het forum ook onderweg tegen te komen!
Vandaag gereden: 349 km.

Donderdag 28 juli
Vandaag weer zo'n zomerse dag met temperaturen van 28 tot 30 graden. We tanken relatief 'goedkoop' in Mora (Sek 13,30 = circa € 1,46) en internetten even bij een kop koffie in de plaatselijke McDonalds.
We rijden via de RV70 de gemeente Alvdalen binnen, bekijken onderweg diverse camperplaatsen en doen een aantal geocaches. In het plaatsje Alvdalen wandelen we over een kleine rommelmarkt, en onderweg maken we een lekkere luch op een mooie picknick- plaats. En daar vergeten we vervolgens ons trapje, het opstapje...

Verderop rijden we langs een meertje, en er valt me opeens iets op. We zijn echter al voorbij, dus verderop draaien en teruggereden. We zien 2 grote, zwart met grijze vogels, groter dan een zwaan of een ooievaar. Wanneer we blijven staan vliegen ze op en verdwijnen achter de bomen. Navraag leerde dat het kraanvogels waren.
Later op die middag, we rijden via een stil en verlaten zijweggetje van de RV70, zien we opeens een flinke eland langs een meertje. Wij blijven staan, hij blijft staan tussen de bomen, en lijkt ons aan te kijken. Terug op de RV70 krijgen we deze middag nog een tweede eland te zien, kleiner en zonder gewei. Deze loopt op de weg, daarna verder door de berm en legt zo het hele verkeer plat: idereen blijft staan om te kijken!

Aan het eind van de middag vinden we een ideaal plekje aan een meer, mét een splinternieuwe picknickset (die zetten we meteen naast de bus!), vuurkuil en een flinke voorraad gekloofd hout! We doen Sek 60 (ca. € 6,60) in een zakje in een bus: hier blijven we staan vandaag!
Vandaag gereden: 188 km.

Vrijdag 29 juli
Tegen 08.00 uur opgestaan. Het is wat bewolkt, maar de zon komt er al door. Heerlijk weer, met 24-25 graden. We ontbijten aan de picknickset, en hebben geen haast. Het is uiteindelijk al 11.00 uur als we dit mooie plekje verlaten.
We rijden 8 km terug over de RV70 en slaan dan een zijweg in, die via een omweg toch naar Idre leidt. We komen nu door het Fulufjälets Nationalpark, want we willen de wandeling naar de Fulufjället maken: met 90 meter de hoogste waterval van Zweden.
Wanneer we terugkomen van deze lichte, 4 km lange bergwandeling en wat eten en drinken op het terras bij het bezoekerscentrum, is het al tegen 3 uur in de middag. We besluiten een paar kilometer terug te rijden naar een mooie camperplaats, eigenlijk een onbeheerd campingkje, waar je aan de rivier staat en een vuurtje mag stoken. Het hout ligt al klaar, en voor Sek 80 (of Sek 100 mét stroom) sta je er een nachtje.
Vandaag gereden: 44 km.

Zaterdag 30 juli
Rond 10.30 uur verlaten we onze plek op de camping en richten de steven naar Idre. Dat gaat niet zó snel, de weg naar Idre is mooi maar van gravel, een soort grind, en dan rijd je niet harder dan 40 km/uur met een camper...
In Idre kijken we even bij een Nederlandse camping, die ook huisjes verhuurt. Wie weet gaan we hier eens een weekje heen, in februari. Het is een wintersportgebied, in de omgeving zijn iets van 25 pistes. We bekijken een huisje. Ze zijn aardig, maar eenvoudig met een dubbel stapelbed voor 4 personen, een keukentje en een toiletemmer. Die moet je dan gaan legen in het gebouwtje met de toiletten en douches. Ze kosten ca. € 385 per week, dat valt wel weer mee.
We bekijken ook het wintersportgebied en de pistes, nemen wat folders mee, doen wat boodschappen en gaan uiteindelijk Idre weer uit. Het is al laat in de middag, en onderweg naar Foskros zien we een aardig plekje, met kampvuurkuil, hout en aan de rivier. Hier blijven we, het is 16.45 uur. We gaan vuur maken, tot morgen!
Vandaag gereden: 80 km.

Zondag 31 juli
We vertrekken iets na 10.00 uur richting Foskros. Voorbij Foskros verandert het asfalt in gravel, en we hobbelen door een rendier- landschap richting 311, een grotere weg (eentje met asfalt, in ieder geval!)
Om 11.30 uur vinden we onze eerste geocache na een klimpartijtje op een informatiebord, daarna verder naar Funasdalen. In Funasdalen kijken we wat rond, doen nog een geocache en besluiten dan om niet door te rijden naar de Flatruet (over een fraaie hoogvlakte, maar ruim 100 km aan gravel...) We gaan richting Asarna, de E45 op naar Vilhelmina.
Via Hede, Hedeviken en Vemdalen arriveren we op de E45 in Asarna, waar we de neus naar het noorden richten. We rijden nog enkele uren door, om te eindigen op een fraaie camping iets voorbij Ostersund. Mooi geweest voor vandaag, we gaan spaghetti maken!