Zweden en Noorwegen 2008

Week 1   Week 2   Week 3   Week 4   Week 5   Week 6   Ons fotoalbum

Week 5

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat!

Zaterdag 26 juli
Tegen 10 uur zijn de meeste buren op en aan het ontbijt. We spreken af om rond 10.30 uur naar de gletsjer te gaan. Een supersnelle speedboot (250Pk!) brengt ons naar de overkant van het fjord. Daar lopen we de drie kilometer naar de gletsjer, die nog veel groter blijkt dan we dachter! Bij temperaturen rond de 30 graden is Marc, de Zwitser, de enige die helemaal naar boven klautert.
Op de terugweg drinken we nog een kop koffie op het terras met het Duitse stel. Voor we terug zijn bij de auto, het toilet geleegd, de watertanks gevuld en we klaar zijn om te vertrekken is het 15.45 uur.
We komen na enkele km's bij de eerste veerboot, en kunnen direct mee. Minder dan 30km verderop de tweede veerboot. Een overtocht van 60 minuten. We passeren al varend de poolcirkel en nemen om 19.00 uur afscheid van Daniel en Andrea, de Duitsers.
Om 19.30 uur vinden we een campingkje.
Vandaag gereden: 60km.

Bij de foto's, van links naar rechts: na aankomst op de steiger, blik op de gletsjer en mensen op de gletsjer. Rechts: ikzelf, speciaal voor Sini. Wel even op klikken, Sini!

Zondag 27 juli
We slapen uit, lezen en werken wat aan het weblog. De camping verlaten we om 12.00 uur. Onderweg, langs de fjorden, inventariseren we een aantal camperplaatsen. We vinden een paar gratis "sanistations", waar je met de camper water kunt tanken en afvalwater en toiletinhoud kunt achterlaten. We komen bij veerboot nummer 3, slechts 25 minuten varen maar eerst lang wachten voor hij vertrekt...
Vandaag wordt het laat. We vinden een tijd lang geen goede overnachtingsplaats, gaan dan maar eerst op ons gemak eten maken en eten, daarna rijden we verder. Tegen 22.00 uur, er is vrijwel geen verkeer meer op RV 17, opeens een eland op de weg! Voor we een foto kunnen maken is ie ook weer verdwenen. Jammer!
En dan opeens nog eens, slechts enkele kilometers verder: twee elanden in een weilandje, rechts van de weg. We krijgen nu wel de kans een paar foto's te maken voor ze vertrokken zijn.
We komen nog een paar aardige overnachtingsplaatsen tegen, maar ovenachten uiteindelijk op de parkeerplaats aan de haven in Tjotta, de aanlegplaats van veerboot nummer 4.
Vandaag gereden: 171km.

Maandag 28 juli
Voor de boot deze ochtend vertrekt rijden we enkele kilometers terug om de laatste camperplaatsen van gisteravond vast te leggen. Daarna in de rij voor een overtocht van 60 minuten. Na de overtocht rijden we door naar boot nummer 5, ook weer 20 min. varen naar Horn. Dan verder naar Brønnøysund, waar we een mini-cruise boeken met de beroemde kustexpress Hurtigruten. Deze post-vracht-passagiers-schepen varen al sinds 1893 van Bergen in het zuiden naar Kirkenes voorbij de Noordkaap.
Om 17.00 uur vertrekken we met het m/s Vesteralen (foto rechts), momenteel het op één na oudste schip. De meeste gasten doen de 11-daagse cruise, heen en terug, mensen van vele nationaliteiten. Om 18.30 schuiven we bij hen aan voor het diner, dat traditioneel geserveerd wordt in aanwezigheid van de kapitein en officieren.
We varen naar het zuiden, om 20.30 uurgaan we van boord in Rorvik. Daar stappen we over op de hypermoderne Trollfjord die ons mee terugneemt naar Bronnoysund in het noorden. Een geheel andere ervaring: groter, veel design en jacuzzi's aan dek!
Om 00.45 uur stappen we van boord, in de camper, en rijden we ca. 500 meter naar een aardige parkeerplaats aan de havenkant. Daar zien we de m/s Trollfjord vertrekken en gaan wij lekker slapen.
Vandaag gereden: 45km.

Bij de foto's, van links naar rechts: de moderne lounge van de Trollfjorden met uitzicht recht vooruit, de hal in het schip met glazen liften, de ondergaande zon om 22.20 uur en als laatste: op de kade in Brønnøysund, 's nachts tegen 01.00 uur...

Dinsdag 29 juli
Het was laat gisteravond dus waren we 's morgens niet zo vroeg uit de veren. Aan de overkant zit een supermarkt, waar we wat boodschappen hebben gehaald. We hebben een heel leuke plek aan de haven, en de zon schijnt met een windje erbij. Uiteindelijk vertrekken we toch, omstreeks 14.00 uur.
We gaan die dag met boot nummer 6, die doet er 20 min. over (foto rechts). We zien weinig camperplekken onderweg, en de campings zijn ook niet zo aantrekkelijk. We rijden die dag niet zo ver meer, en eindigen tenslotte op een camping van een Duitse eigenaar.
Het plekje is wel aardig, uitzicht op het fjord en we hebben een eigen picknickset waar we onze gegrilde kip opeten. Ik maak sla erbij, en Aloys haalt patat. Het sanitair is helaas slecht, en het lijkt wel of er alleen maar Duits sprekende gasten zijn.
In de hond van de dochter zijn ook Duitse invloeden zichtbaar: daar is duidelijk een Hovawart aan te pas gekomen. Een leuke hond die ze uit een dierentehuis hebben gehaald. Hij volgt haar als haar schaduw, een mooi gezicht.
Vandaag gereden: 122km.

Woensdag 30 juli
We rijden naar boot nr. 7. Kort voordat we bij de haven zijn passeren we een camping van een Nederlandse eigenaar. Met kort langs de weg een Tommestation, dat ook door passanten mag worden gebruikt. Het is nu nog gratis maar water nemen gaat 10 kronen kosten. Die maatregel is ontstaan uit het feit dat sommige mensen nogal onbescheiden zijn: 250 liter water nemen zonder te vragen of dankjewel te zeggen is wel erg onbeleefd.
Daarna op de boot, 25 min. We rijden via Namsos, een redelijk grote plaats. Er is een leuk centrum met haven, ziet er een beetje uit als de Bryggen in Bergen met veel houten huizen en gebouwen en veel aardige winkels. De camping is bij het vliegveld maar wij zijn doorgereden naar de kleinere camping Holmset. Daar blijken ze draadloos internet te hebben. Bovendien is het al 3 dagen boven de 30 graden en het sanitair is hier goed. We besluiten een dag extra te blijven omdat we wat achter zijn geraakt met het weblog en de email e.d.
Vandaag gereden: 172km.

Donderdag 31 juli
Een dagje op de camping. Uitslapen, lezen, bed verschonen en was sorteren, koken. Mail lezen, soms beantwoorden, en: we hebben contact gehad met Herman en Eugeni die hier niet zo ver vandaan zitten in Stryn. We hebben afgesproken elkaar morgen te treffen in de buurt van Dovre. We willen gezamenlijk wat tijd doorbrengen in Rondane. Zij zijn helemaal in de ban van geocachen. Wij doen dat ook regelmatig, dus hebben we een paar leuke uitgezocht. Op tijd slapen, morgen moet er een wat groter stuk gereden worden dus willen we vroeg starten.
Vandaag niet gereden.

Vrijdag 1 augustus
Deze ochtend om circa 09.00 uur de camping verlaten, het is 16 graden. We nemen de kortste weg naar de E6. Wel rustig aan, we hebben alle tijd. We komen door Trondheim, een redelijk grote stad die we vorig jaar al bezochten. Raar dat je tol moet betalen bij binnenkomst van een stad. Verschillende Noorse steden hebben dat, Oslo ook. Het is niet veel, Nok 15 (ongeveer € 1,85) maar toch...
's Middags wordt het toch weer warm: 26 graden. We bezoeken het toeristenbureau in Dombas, hebben contact met Herman en Eugeni en besluiten te gaan overnachten op de veldcamping in het natuurpark.
De veldcamping is een klein veldje, werkelijk godverlaten, in een kale vlakte omringd door kale heuvels op zo'n 1000 meter boven zeeniveau. Droog, maar bijzonder bewolkt (foto rechts).
In het houten hokje is een droogtoilet, verder is er niets. We maken een kampvuur, koken en grillen op het vuur tot er een flinke bui losbarst. Mooi hoor, zon én regen: grote regenbogen! Vlak voor het slapengaan scheert er nog een uil rakelings over ons 'kamp'.
Vandaag gereden: 426km.

Week 1       Week 2       Week 3       Week 4       Week 5       Week 6       Ons fotoalbum