Zweden en Noorwegen 2008

Week 1   Week 2   Week 3   Week 4   Week 5   Week 6   Ons fotoalbum

Week 1

Alle foto's zijn aanklikbaar voor een groter (en soms ander) formaat!

Zaterdag 28 juni
We zijn een beetje laat vetrokken, rond 15.30 uur. Bestemming Puttgarden, Noord-Duitsland, 500km. Het is rustig op de weg, en we schieten lekker op. Tussen 18.30 en 19.30 uur, ergens achter Bremen, stoppen we om de thuis klaargemaakte macaroni warm te maken en op te eten. Daarna gaat het weer verder, nog 230km naar de boot. Rond 22.00 uur arriveren we op een bijna lege kade in Puttgarden: de boot vertrekt om 22.15 uur. We kopen geen combiticket, maar een enkele oversteek naar Rodby, € 71,00.
Om 23.00 uur rijden we in Denemarken de boot weer af, om 23.30 uur schuiven we ruim 50km verder aan in de rij op de camperplaats op het eilandje Farø. Een mooi plekje, met uitzicht op de brug en de zee. Tijd voor een glaasje wijn!
Vandaag gereden: 563km.

Zondag 29 juni
Ik ben vroeg op, 07.30 uur, en ga wandelend het eilandje verkennen en een paar foto's maken. Er staan wel 30 tot 40 campers, plus een aantal vrachtauto's. Een ideale camperplek, gratis én voorzien van toiletten, water en een stortput voor je toilet.
De man naast me bij het informatiebord vraagt opeens: "Aloys? Van het Camperforum??" Het is de Belg Marc, in het forum bekend als "Lieve en Marc", zij gaan ook richting Lofoten!
Na het ontbijt wandelen we nog even rond (met GPS) én we vinden onzeeerste Deense geocache. We vinden nog 2 caches, en rijden via het eiland Møn en een paar lange bruggen in de richting van Kopenhagen.

Tussen de middag vinden we een mooi plekje aan zee om te lunchen. Mét picknickset (foto links). Rond 15.00 uur rijden we over de Öresundbrug Zweden in. De brug is minder spectaculair dan we hadden verwacht...
Van Malmø noordwaarts naar Helsingborg. Via sms begrijpen we dat Wietse en Anja onderweg zijn in Denemarken in de richting van de veerboot naar Helsingborg. We spreken af bij het haventje van vorig jaar. Wij zijn er het eerst, maar omdat het er is vergeven van de kleine zwarte vliegjes wijken we uit naar de haven van Höganäs. Een prima camperplek, gratis.
Om 18.45 uur komen Wietse en Anja aan en eten we gezamenlijk.
Vandaag gereden: 303km.

Maandag 30 juni
Na het ontbijt en de koffie vertrekken we rond 10.00 uur uit Höganäs (foto rechts). We nemen afscheid van Wietse en Anja. Zij gaan naar het glasdistrict in het oosten van Zweden, wij gaan verder naar het noorden. Eerst een stukje snelweg tot Halmstad (foto linksonder). Dan nemen we de kustweg richting Falkenberg. Prachtige oude boerderijtjes onderweg (tweede foto hieronder). Tussen de middag eten we een hapje bij een klein natuurgebiedje aan zee (derde foto).
We winkelen wat in Falkenberg, bekijken de oude houten huisjes (rechtsonder). Laat in de middag eten we een uitstekende pizza in een simpel restaurantje waar we in totaal ca. € 17,00 afrekenen... Scandinavië duur? Lang geleden dat we ergens zó goedkoop hebben gegeten!

Dat we vroeg eten heeft een reden. We willen bij camperforum-moderator Marco (Frodo in het forum) op bezoek! Marco en zijn Zweedse vrouw Annika zijn begin april naar Zweden geëmigreerd en wonen nu in het dorpje Arstad, ca. 10km buiten Falkenberg.
Omdat ik de bestemming niet goed heb geprogrammeerd in TomTom zoeken we een uurtje, maar rond 20.00 uur zijn we er toch! We brengen er een gezellige avond door, en spreken af Marco de volgende dag ook nog even op zijn werk te bezoeken. Dat werk is bij een grote camperdealer met kampeerwinkel, we willen een nieuw opstapje kopen voor bij de camper.
We overnachten bij Marco en Annika in de achtertuin (foto rechts). Een prima plekje, mét stroom en draadloos internet.
Vandaag gereden: 168km.

Dinsdag 1 juli
Het is al bijna middag als we bij Marco en Annika het erf afrijden. We hebben heerlijk uitgeslapen én van het draadloos internet gebruik gemaakt om even wat zaken bij te werken. We gaan eerst richting Falkenberg,bij Marco op het werk langs.
Marco laat me even zien waar hij werkt, en we slagen voor een nieuw opstapje. We nemen afscheid en wij gaan nog even bij de Toeristen Informatie in Falkenberg langs. Bij een grote supermarkt doen we boodschappen, daarna gaan we richting Varberg.
Buiten Varberg bezoeken we het ouderadiostation Grimeton uit 1922, Unesco Werelderfgoed (foto rechts). Van hieruit werden voor de Tweede Wereldoorlog de radioverbindingen onderhouden tussen Zweden en de Verenigde Staten. Hierna gaan we op zoek naar een camping. Het is nog mooi vroeg, het was vanmiddag al aardig warm en op een camping kunnen we weer eens lekker douchen!
Vandaag gereden: 98km.

Woensdag 2 juli
Die camping hier is wel een beetje vreemd... Het noemt zich namelijk een christelijke camping, en er mag geen alcohol worden geconsumeerd. Dat is lastig, de wijnglaasjes blijven in de doos. We dronken de wijn uit limonadeglazen, gisteravond. Dat valt minder op. De Duitse buren verstopten hun bierblikjes onder de stoel waarop ze zaten.
Vanochtend, tijdens het ontbijt, weer iets bijzonders: een groepje jongeren met twee gitaren trekken al religieuze liederen zingend over de camping. Ze slepen een dik touw mee, dat pakken de kleintjes die zo ook meedoen in de optocht.
We gaan verder omhoog, langs Götenborg, de E45 op. Dé E45, nog dik 1600km naar Kiruna in het noorden! Maar niet vandaag. We passeren het dorpje Lilla Edet, en zien vanaf de weg de grote en bekende Edet-papierfabrieken staan. Edet, zo is 't maar net!

In Trollhattan bekijken we de beroemde waterwerken: een waterval die is veranderd in een electrische centrale met een kanaal en sluizen erlangs. Dan verder naar Mellerud, links van het enorme Vänernmeer. Hier gaan we een stukje naar het westen, naar Håverud: het aquaduct in hetDalslandkanaal (foto links). Aan het meer is een leuk klein campingkje, het is tegen 17.00 uur dus we besluitenhier te blijven.
Na het eten wandelen we langs het kanaal in het dorp en over het viaduct. Eugeni sms't de coördinaten van een geocache "vlakbij jullie". We localiseren de cache tot op 30 meter. Hij zit ergens bóven ons, óp de berg. Na veel gezoek en geklauter vinden we 'm toch niet met de GPS-telefoon. Vandaag overigens de eerst écht warme dag met temperaturen van tegen de 30 graden. Het lijkt wel Zuid-Frankrijk!
Vandaag gereden: 214km.

Donderdag 3 juli
We hebben weer lekker gedouched, afvaltank en toilet leeg, vers drinkwatertanks weer vol. We lopen nog eens langs het sluizen- en havencomplex, door het bezoekerscentum en een "loppis", een antiek en curiosawinkeltje. Tegen twaalven gaan we verder, naar Högsbyn. Daar hebben ze rotstekeningen uit de steentijd. Onderweg, in een prachtige bosrijke omgeving sprokkelen we onze eerste houtjes. Die slaan we op achterin de eethoek (foto links).

Daarna verder naar het noorden, naar Sunne. Het huis van Selma Lagerlöf (foto rechts), die vooral bekend is geworden door haar kinderboek "Niels Holgerssons wonderbare reis".
Sunne is een aardige plaats, groter dan we hadden verwacht. Winkels, supermarkten en een haventje.
Het was vandaag 33 graden, we zoeken een kleine camping op, mét douche!
Vandaag gereden: 186km.

Vrijdag 4 juli
Vanochtend eerst terug geweest naar het huis van Selma Lagerlöf, dat gistermiddag al gesloten was. Lekker koffie met koek in de schaduw onder de bomen. De koffie kost meestal 20 Kronen, ca. € 2,20. Dat is niet duur, want in kleine restaurantjes mag je die koffie zelf inschenken en is het tweede kopje gratis! Je moet het alleen even weten...
De E45, de Zweedse "Route 66" naar het noorden, begint er al een beetje op te lijken. Het wordt rustiger op de weg. Aan het eind van de middag bekijken we vlakbij Mora de fabriek waar ze de bekende houten Dalarna-paardjes maken.
Na Mora draaien we de nr. 70 op, naar het oosten. We vinden een camperplekkie aan de rivier. Helaas niet geheel zonder muggen...
Vandaag gereden: 296km.

Week 1       Week 2       Week 3       Week 4       Week 5       Week 6       Ons fotoalbum